لودر سایت

چرا عدم قطعیت اندازه گیری مهم است؟

اندازه گیری های کمی هر روز انجام می شود. دقت این اندازه گیری ها بر اساس مجموعه ای از الزامات تعیین می شود. یک سازمان ممکن است به اندازه گیری های با دقت پایین نیاز داشته باشد در حالی که سازمان دیگر ممکن است به دقت بالا نیاز داشته باشد. با وجود الزامات تعیین شده، هیچ اندازه گیری دقیق نیست. مهم نیست چقدر دقیق یا دقیق، هر نتیجه اندازه گیری حاوی مقدار مستقلی از عدم قطعیت است. بنابراین، اگر اندازه گیری مهم است، عدم قطعیت اندازه گیری نیز به همان اندازه مهم است. با توجه به موسسه ملی استاندارد و فناوری، هیچ اندازه گیری بدون بیانیه ای از میزان عدم قطعیت مرتبط کامل نیست. ایجاد آگاهی در مورد اهمیت عدم قطعیت اندازه گیری، کلید تضمین این است که صنایع در سراسر جهان بر اهمیت کیفیت اندازه گیری و پیامدهای ناشی از حذف عدم قطعیت اندازه گیری تمرکز می کنند.

کیفیت و هزینه به طور مستقیم تحت تاثیر عدم قطعیت اندازه گیری است. بسیاری از صنایع از جمله تحقیقات، تولید، مالی و مراقبت های بهداشتی بر گزارش هایی متکی هستند که حاوی داده های کمی از نتایج اندازه گیری است. کیفیت محصول، نتایج آزمایش، تصمیم‌ های مالی و تشخیص پزشکی همگی می‌ توانند مستقیماً تحت تأثیر خطاهای ناشی از حذف عدم قطعیت اندازه‌ گیری باشند. بدون آگاهی یا در نظر گرفتن تأثیر عدم قطعیت اندازه گیری بر کیفیت، احتمال افزایش هزینه های عملیاتی و نرخ خرابی بیشتر می شود. برای یک تولید کننده هزینه فراخوانی به دلیل خرابی محصول یا تجربه خرابی در نتیجه خرابی سیستم چقدر است؟ سالانه چه تعداد پرونده در اثر قصور پزشکی و تشخیص اشتباه تشکیل می شود؟ اگر یک صنعت در نتیجه گزارشگری مالی با کیفیت پایین سقوط کند، چگونه اقتصاد تحت تأثیر قرار می گیرد؟ مهمتر از آن، این موضوع چگونه بر مصرف کنندگان تأثیر می گذارد؟ کیفیت پایین و تصمیمات بد باعث افزایش هزینه ها می شود که مستقیماً به سرمایه گذاران و مصرف کنندگان منتقل می شود. اگر کیفیت بهبود یابد، هزینه ها کاهش می یابد و سازمان ها می توانند کارآمدتر و سود آورتر شوند.

عدم قطعیت اندازه گیری برای ارزیابی ریسک و تصمیم گیری حیاتی است. سازمان ها هر روز بر اساس گزارش های حاوی داده های اندازه گیری کمی تصمیم می گیرند. اگر نتایج اندازه گیری دقیق نباشد، ریسک تصمیم گیری افزایش می یابد. انتخاب تامین کنند گان اشتباه می تواند منجر به کیفیت پایین محصول شود. انتخاب آزمایشگاه اشتباه می تواند منجر به تشخیص اشتباه پزشکی شود. انتخاب سرمایه گذاری اشتباه می تواند بر اهداف مالی تأثیر بگذارد. همه این موارد نمونه هایی از تأثیر نتایج اندازه گیری بر تصمیم گیری ها هستند. اگر توانایی ارزیابی کیفیت نتایج اندازه گیری وجود داشت، سازمان ها و افراد می توانستند با اطمینان بیشتری تصمیم بگیرند.

بهبود کیفیت کلید کاهش خطرات و کاهش هزینه ها است. با این حال، عدم قطعیت اندازه گیری پارامتری است که اغلب نادیده گرفته می شود. این یک جنبه مهم از اندازه گیری است که بر کیفیت، هزینه ها، تصمیم گیری ها و ریسک ها تأثیر می گذارد. نیاز به افزایش دقت به اندازه نیاز به اندازه گیری کیفیت مهم نیست. دقت فقط باید به اندازه کافی برای برآوردن مؤثر الزامات هر سازمان کافی باشد. عدم قطعیت اندازه‌ گیری باید برای ارزیابی کیفیت نتایج بیان‌ شده برای برآوردن الزامات دقت تعیین‌ شده گنجانده شده و تأیید شود. از طریق آگاهی و آموزش، سازمان ها و مصرف کنند گان می توانند کیفیت بهتری را در عین کاهش هزینه و ریسک تجربه کنند.

نویسنده پست: ghaemi mohammad

این سایت جهت ارائه اطلاعات بروز و تخصصی در حوزه سیستم های مدیریت کیفیت و اشتراک گزاردن تجربیات اینجانب در حوزه ارزیابی انطباق و ترویج و ارتقای این علم تشکیل شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *