لودر سایت

فواصل اطمینان و ریسک در اندازه گیری

هنگام انجام آزمون ها، انتظار داریم در نتایج مشاهدات خود به اطمینان تقریبی دست یابیم. وقتی سطح اطمینان بالاست، معمولاً انتظار داریم که ریسک اشتباه ما کم باشد. بنابراین، درک اهمیت فواصل اطمینان و ریسک هنگام تخمین عدم قطعیت در نتایج اندازه گیری مهم است.

فاصله اطمینان چیست؟

فاصله اطمینان یک محدوده تخمینی برای یک پارامتر جمعیت است که در آن یک رویداد (مانند اندازه‌ گیری، نمونه، آزمون یا مشاهده) با یک احتمال مشخص مطابقت دارد.

معنی  فاصله اطمینان چیست؟

اگر بخواهیم مکرراً از یک جامعه نمونه برداری کنیم، مشاهدات با پارامترهای احتمالی که توسط فاصله اطمینان ایجاد شده است مطابقت خواهند داشت.

فواصل اطمینان مشترک

در مترولوژی، تخمین عدم قطعیت اندازه گیری تا سطح اطمینان 95.45% معمول است که در آن k معادل 2 است. در واقع، طبق خط مشی ILAC-P14:01/2013، بخش 5.3، لازم است که آزمایشگاه های کالیبراسیون خود را بیان کنند. عدم قطعیت اندازه گیری به احتمال پوشش تقریباً 95 درصد تخمین می زند.

جدول زیر برخی از رایج ترین فواصل اطمینان و ضریب گسترده مربوطه آنها را که در صنایع مختلف استفاده می شود، نشان می دهد.

ریسک های مرتبط با فواصل اطمینان

هر تصمیمی با پذیرش ریسک مرتبط گرفته می شود. هنگام انتخاب فاصله اطمینان مورد استفاده، ریسک مرتبط با فاصله اطمینان داده شده را در نظر بگیرید. بهترین راه برای ارزیابی ریسک، در این شرایط، مشاهده احتمال شکست (q) و میزان وقوع شکست است.

جدول زیر احتمالات و نرخ شکست مربوطه را برای هر بازه اطمینان نشان می دهد.

از جدول، شما باید بتوانید استنباط کنید که فاصله اطمینان 95.45٪ ریسک اشتباه را تا احتمال 4.55٪ دارد. به طور مشابه، با نرخ مورد انتظار اشتباه تا 1 شکست در 22 مشاهده همراه است.

آیا در این مورد به اندازه کافی برای اطمینان از کیفیت تکراری در مقیاس بزرگ اطمینان دارد؟

 

احتمال شکست در 4.55% ممکن است حاشیه ای به نظر برسد. اما، برای آزمایشگاهی که هر سال یک میلیون اندازه گیری انجام می دهد، ممکن است تعداد عدم انطباق ها (45455) چندان حاشیه ای به نظر نرسد. به همین دلیل، مهم است که خطرات ریسک های مربوط به نتایج اندازه گیری خود را در نظر بگیرید.

نویسنده پست: ghaemi mohammad

این سایت جهت ارائه اطلاعات بروز و تخصصی در حوزه سیستم های مدیریت کیفیت و اشتراک گزاردن تجربیات اینجانب در حوزه ارزیابی انطباق و ترویج و ارتقای این علم تشکیل شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *