لودر سایت

نحوه انجام آزمون تکرارپذیری

مروری بر فرآیند آزمون و نحوه انجام آزمون تکرارپذیری 

نحوه انجام آزمون تکرارپذیری

ارزیابی عدم قطعیت در نتایج اندازه گیری در حال تبدیل شدن به یک نیاز مهم برای آزمایشگاه هایی است که به دنبال کسب یا حفظ اعتبار ISO/IEC 17025 هستند. وقتی ارزیابان بودجه‌ های عدم قطعیت آزمایشگاه را ارزیابی می‌ کنند، معمولاً به دنبال گنجاندن داده‌  های نوع A یا آزمون واقعی هستند. داده های نوع A ممکن است شامل ارزیابی تکرارپذیری، تجدیدپذیری و آزمون پایداری باشد، اما محدود به آن نیست. با این حال، رایج ترین بیان داده های نوع A که در بودجه عدم قطعیت یافت می شود، نتایج آزمون تکرارپذیری است. آزمون تکرارپذیری رایج ترین است زیرا معمولاً سریع و آسان تکمیل می شود. اما، همیشه به درستی انجام نمی شود. در یک سری پست های وبلاگی، می خواهم به شما نشان دهم که چگونه آزمون های تکرارپذیری را انجام دهید و داده ها را ارزیابی کنید.

1 | یک طرح ایجاد کنید

هنگام تصمیم گیری برای انجام آزمون های تکرارپذیری، داشتن یک برنامه مهم است. برنامه ریزی به شما امکان می دهد آزمون خود را طراحی و توسعه دهید تا خطر اشتباهات و خطاها را به حداقل برسانید. با ایجاد یک برنامه قادر خواهید بود اثربخشی و کارایی تلاش های آزمونی خود را افزایش دهید. هیچ چیز بدتر از صرف زمان و تلاش برای انجام کاری نیست که در آن نتایج باطل شده و آزمون باید تکرار شود.

برای تدوین یک برنامه، ابتدا باید اهداف خود را مشخص کنید. انتظار دارید در نتیجه آزمون خود چه کاری انجام دهید؟ در مرحله بعد، باید روی طراحی آزمون خود تمرکز کنید. برای ساده و موثر نگه داشتن این فرآیند، به این سوالات پاسخ دهید؛ چه کسی،  چه زمانی، کجا، چرا و چگونه. این کار را انجام دهید و باید ایده بسیار خوبی از نحوه برنامه ریزی آزمون خود داشته باشید.

2 | یک تابع یا پارامتر را انتخاب کنید

پس از تعیین اهداف خود، اکنون باید مشخص کنید که چه چیزی را می خواهید آزمون کنید. با استفاده از دامنه اعتبار آزمایشگاهی خود، یک تابع یا پارامتر خاص مورد علاقه را انتخاب کنید. بعد، مشخص کنید که چه محدوده یا محدوده هایی را ترجیح می دهید ارزیابی کنید. اگرچه این کار ساده است، اما به شدت وسعت آزمون شما را محدود می کند. بنابراین، مهم است که آنچه را که آزمون خواهید کرد، هدف قرار دهید.

3 | یک روش را انتخاب کنید

اکنون که آنچه را که قرار است آزمایش کنید انتخاب کردید، بیایید نحوه آزمایش آن را تعیین کنیم. مشابه هر آزمایش یا کالیبراسیونی که آزمایشگاه شما انجام می دهد، باید روشی را انتخاب کنید. انتخاب یک روش به شما این امکان را می دهد که دامنه آزمایش خود را بیشتر محدود کنید، نحوه انجام آزمون را کنترل کنید و زمانی که این آزمون ها را در آینده تکرار می کنید، ثبات را حفظ کنید. مانند داشتن یک برنامه، انتخاب یک روش یا روش نیز ایده هوشمندانه ای است.

4 | تجهیزات را انتخاب کنید

انتخاب تجهیزات برای انجام آزمون برای دستیابی به اهداف شما مهم است. ترجیحاً باید تجهیزاتی را انتخاب کنید که در دامنه اعتبار شما ذکر شده است و اطمینان حاصل کنید که تجهیزاتی که انتخاب کرده اید در روش آزمون شما شناسایی شده است. علاوه بر این، توصیه می شود تجهیزاتی را انتخاب کنید که به بهترین وجه قابلیت اندازه گیری آزمایشگاه شما را به نمایش بگذارد. انتخاب تجهیزات مناسب می تواند تأثیر قابل توجهی بر نتایج آزمون شما داشته باشد. بنابراین، مطمئن شوید که تجهیزات خود را هوشمندانه انتخاب کنید.

5 | پرسنل را انتخاب کنید

افرادی را که برای انجام آزمون انتخاب می کنید، متغیر مهمی است که می تواند تأثیر قابل توجهی بر نتایج آزمایش شما داشته باشد. شما فقط باید به پرسنل مجاز اجازه انجام آزمایشات را بدهید. علاوه بر این، باید پرسنلی را انتخاب کنید که تخصص آنها در عملکرد یا پارامتری است که قصد آزمایش آن را دارید. این مهم است که پرسنل انجام آزمایش باید از اهمیت وظیفه خود آگاه باشند. با انتخاب پرسنل مناسب، باید بتوانید اعتماد به نفس را افزایش دهید و عدم اطمینان را در نتایج اندازه گیری کاهش دهید.

6 | انجام آزمون

اکنون که اهداف خود را مشخص کرده اید و آنچه را که می خواهید آزمون کنید، چگونه آن را آزمون خواهید کرد و با چه کسی انتخاب کرده اید، زمان انجام آزمون تکرارپذیری فرا رسیده است. با این حال، قبل از شروع، توصیه می‌ شود که مشخص کنید چند نمونه جمع‌ آوری می‌ شود (یعنی چند بار آزمون تکرار می‌ شود)، نمونه‌ ها چگونه ثبت می‌ شوند و کجا ذخیره می‌ شوند. پس از انجام این کار، باید برای شروع آزمون آماده باشید.

هنگام انجام آزمون ، نظارت بر شرایط محیطی مهم است. مشابه تست و کالیبراسیون، توصیه می کنم این اطلاعات را نظارت و ثبت کنید. پس از اینکه آزمون شما در طول زمان تکرار شد، به شما امکان می دهد شرایط محیطی را ارزیابی کنید که چگونه بر نتایج آزمون تأثیر می گذارد. علاوه بر این، به شما این امکان را می دهد که نتایج آزمون را قبل از تجزیه و تحلیل و ارزیابی شناسایی و باطل کنید. داده های نامعتبر می تواند تأثیر منفی یا کاذب بر تخمین شما از عدم قطعیت اندازه گیری داشته باشد.

7 | تجزیه و تحلیل را انجام دهید

پس از انجام آزمون، نوبت به تجزیه و تحلیل نتایج می رسد. اگرچه راه‌ های زیادی برای تجزیه و تحلیل کمی داده‌ ها وجود دارد، توصیه می‌ کنم بر محاسبه میانگین (یعنی میانگین)، انحراف معیار و درجه آزادی از داده‌ های جمع‌ آوری‌ شده تمرکز کنید. میانگین،  میانگین آماری مجموعه داده های جمع آوری شده شما است. ثبت این اطلاعات به شما در انجام آزمون های دیگر مانند ارزیابی تکرارپذیری و پایداری کمک می کند. انحراف استاندارد، پراکندگی متوسط داده ها در مورد میانگین است. بهترین پیش بینی کننده عدم قطعیت در نتایج اندازه گیری مشاهده شده در طول آزمون در شرایط تکرارپذیر است. درجات آزادی تعداد مقادیری است که نتیجه آن آزاد است. اگر تصمیم به انجام تحلیل عدم قطعیت با استفاده از آمار بیزی دارید، این یک مقدار مهم است که باید در نظر بگیرید.

8 | انجام یک ارزیابی

با تکمیل تجزیه و تحلیل کمی، ممکن است بخواهید تجزیه و تحلیل کیفی انجام دهید و نتایج آزمایش خود را ارزیابی کنید. با مقایسه CMC بیان شده، یا قابلیت اندازه گیری کالیبراسیون، که در محدوده اعتبار شما منتشر شده است، نتایج آزمایش تکرارپذیری شما چگونه مقایسه می شود؟ اگر نتایج کمتر از CMC بیان شده در محدوده شما باشد، ممکن است CMC فعلی شما به اندازه کافی نشان داده شود. اگر نتایج بیشتر از CMC بیان شده در محدوده شما باشد، ممکن است لازم باشد بررسی کنید که چرا نتایج آزمایش شما مطابقت ندارند. صرف نظر از نتایج، مهم است که نتیجه آزمایش های خود را ارزیابی کنید و از آنچه آموخته اید برای بهبود فرآیند خود استفاده کنید.

9 | یک برنامه زمانبندی تنظیم کنید

یک آزمون یک فرضیه را تایید نمی کند. تکرار آزمون ها و انجام مطالعات تأییدی قبل از تأیید نتایج مهم است. برنامه ریزی آزمون های آینده به شما کمک می کند تا فرآیند آزمون خود را سازماندهی و کنترل کنید. هیچ کس دوست ندارد (و نباید) صدها آزمون را درست قبل از ارزیابی انجام دهد. درعوض، یک برنامه برنامه ریزی داشته باشید و به خودتان زمان کافی برای ارزیابی درست نتایج بدهید. این امر وقوع نتایج نامعتبر را کاهش می دهد و تأثیر آن بر بهره وری آزمایشگاه شما را کاهش می دهد.

آزمون های تکرارپذیری عامل مهمی در هنگام انجام تحلیل عدم قطعیت هستند. آزمایشگاه‌ ها باید این آزمون ها را در فرآیندهای کنترل کیفی خود بگنجانند، در غیر این صورت، یک ارزیاب ممکن است تصمیم بگیرد که فعالیت  آزمایشگاه را ناکافی گزارش کند.

در  پست های بعدی که مربوط به آزمون تکرارپذیری و نحوه انجام آزمون تکرارپذیری است، در مورد مراحل توضیح داده شده در این پست بیشتر توضیح خواهم داد. من نحوه تعیین تعداد نمونه هایی که باید جمع آوری کنید، نحوه ثبت داده ها، نحوه تجزیه و تحلیل داده ها و موارد دیگر را نشان داده و توضیح خواهم داد. همانطور که پست های جدید مرتبط با آزمون تکرارپذیری را پست می‌کنم.

نویسنده پست: ghaemi mohammad

این سایت جهت ارائه اطلاعات بروز و تخصصی در حوزه سیستم های مدیریت کیفیت و اشتراک گزاردن تجربیات اینجانب در حوزه ارزیابی انطباق و ترویج و ارتقای این علم تشکیل شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *