لودر سایت

نحوه محاسبه عدم قطعیت ریزنگری

راهنمای کامل گام به گام

مقدمه

محاسبه عدم قطعیت ریزنگری عاملی است که در عدم قطعیت اندازه گیری تاثیر میگذارد. تاثیر آن باید در هر مولفه عدم قطعیت در نظر گرفته شود. با این حال، ارزیابی عدم قطعیت ریزنگری می تواند بسته به عوامل مختلفی متفاوت باشد. بنابراین، من این پست را نوشتم  تا به شما کمک کنم تا عدم قطعیت ریزنگری تجهیزات اندازه گیری مختلف را به درستی شناسایی و ارزیابی کنید.

در این پست، من قصد دارم هر آنچه را که باید در مورد عدم قطعیت ریزنگری و موارد دیگر بدانید را آموزش دهم.این کار  پیچیده تر از آن چیزی است که تا به حال تصور می کردید.

عدم قطعیت ریزنگری چیست؟

چرا عدم قطعیت ریزنگری مهم است؟

تجزیه و تحلیل عدم قطعیت و عدم قطعیت ریزنگری

معادلات عدم قطعیت ریزنگری

نحوه محاسبه عدم قطعیت ریزنگری بر اساس نوع دستگاه

تبدیل عدم قطعیت ریزنگری به عدم قطعیت استاندارد

نمونه هایی از عدم قطعیت ریزنگری با تصاویر

 

عدم قطعیت ریزنگری چیست؟

عدم قطعیت ریزنگری، عدم قطعیت اندازه گیری تجهیز است که کم ترین تفکیک پذیری تجهیزات اندازه گیری می باشد

 

چرا محاسبه عدم قطعیت ریزنگری مهم است؟

عدم قطعیت ریزنگری  مهم است زیرا محدودیت های تجهیزات اندازه گیری را در نظر می گیرد. دقت و قابلیت اندازه گیری های شما با ریزنگری استاندارد اندازه گیری و واحد مورد آزمون محدود می شود.

مهم نیست که چقدر دقیق یا علمی، نتایج اندازه گیری شما با ریزنگری استانداردهای اندازه گیری شما و واحد مورد ریزنگری محدود می شود.

در نظر گرفتن تمام تجهیزات در سیستم اندازه گیری مهم است. دستگاهی با بدترین ریزنگری توانایی اندازه گیری شما را محدود می کند.

به عنوان مثال، می توانید ولتاژ خروجی یک کالیبراتور چند منظوره (مانند Fluke 5700A) را با یک مولتی متر 3.5 رقمی مقایسه کنید، وضوح واحد مورد آزمون تأثیر قابل توجهی بر نتیجه اندازه گیری و عدم قطعیت مرتبط خواهد داشت.

در مثالی دیگر، می‌ توانید طول یک گیج بلوک را با یک کالیبراتور دیجیتال مقایسه کنید، اما ریزنگری کولیس دیجیتال بر نتیجه اندازه‌ گیری و عدم قطعیت مرتبط تأثیر می‌ گذارد. حتی اگر از گیج بلوک گرید 0 استفاده می کنید.

در هر دو مثال، تجهیزات اندازه‌ گیری صنعتی با استفاده از تجهیزات دقیق کالیبره شدند و نتیجه اندازه‌ گیری و عدم قطعیت اندازه‌ گیری به طور قابل‌ توجهی تحت تأثیر ریزنگری ضعیف واحد مورد آزمون قرار گرفتند.

به همین دلیل، عدم قطعیت ریزنگری مهم تلقی می شود، صرف نظر از اینکه تاثیر آن بر عدم قطعیت محاسبه شده در اندازه گیری مهم است یا خیر.

تجزیه و تحلیل عدم قطعیت و محاسبه عدم قطعیت ریزنگری

عدم قطعیت ریزنگری عاملی است که باید در تحلیل عدم قطعیت شما در نظر گرفته شود. با این حال، شما باید تمام تجهیزات اندازه گیری را در سیستم اندازه گیری خود در نظر بگیرید.

کالیبراسیون های ساده

برای اندازه گیری ها یا کالیبراسیون های ساده، ممکن است فقط دو دستگاه اندازه گیری داشته باشید. استاندارد اندازه گیری و واحد مورد آزمون در این سناریو، شما باید ریزنگری استاندارد اندازه گیری و واحد مورد آزمون را در نظر بگیرید.

اگر اندازه گیری ها یا کالیبراسیون هایی را انجام می دهید که نوع واحد مورد آزمون همیشه یکسان است، باید ریزنگری واحد مورد آزمون را در بودجه عدم قطعیت خود در محاسبات عدم قطعیت CMC لحاظ کنید.

از طرف دیگر، اگر اندازه‌ گیری‌ ها و کالیبراسیون‌ هایی را انجام می‌ دهید که واحد مورد آزمون می‌ تواند به طور معمول تغییر کند، باید ریزنگری UUT را از تخمین‌ های عدم قطعیت CMC خود حذف کنید.

به این ترتیب، با در نظر گرفتن ریزنگری دو UUT، عدم قطعیت خود را در اندازه گیری بیش از حد برآورد نمی کنید.

کالیبراسیون های پیچیده

هنگام انجام کالیبراسیون های پیچیده، احتمالاً چندین استاندارد اندازه گیری در فرآیند کالیبراسیون خود به اضافه یک واحد در حال آزمون درگیر خواهید بود. در این سناریو، شما باید وضوح هر استاندارد اندازه گیری را در فرآیند خود در نظر بگیرید.

اگر استانداردهای اندازه گیری شما واحدهای اندازه گیری متفاوتی دارند، باید کارهای بیشتری برای محاسبه ضرایب حساسیت یا عدم قطعیت کسری انجام دهید.

هنگام استفاده از ضرایب حساسیت یا عدم قطعیت کسری، حتماً قوانین انتشار را برای تجزیه و تحلیل عدم قطعیت رعایت کنید.

مشابه کالیبراسیون های ساده؛ اگر نوع UUT در فرآیند کالیبراسیون شما تغییر نمی کند، باید ریزنگری UUT را در تجزیه و تحلیل عدم قطعیت CMC خود بگنجانید.

اگر فرآیند کالیبراسیون شما می تواند برای کالیبره کردن چندین نوع مختلف UUT مورد استفاده قرار گیرد، آنگاه ریزنگری UUT را از تجزیه و تحلیل عدم قطعیت CMC خود حذف می کنید و بعداً هنگام محاسبه عدم قطعیت کالیبراسیون آن را در نظر می گیرید.

 

معادله عدم قطعیت ریزنگری

هنگام تعیین عدم قطعیت ریزنگری ، چندین معادله وجود دارد که می تواند برای ارزیابی ریزنگری تجهیزات اندازه گیری استفاده شود. بزرگترین چالش برای بسیاری از مردم این است که تصمیم بگیرند از کدام معادله استفاده کنند.

برای انتخاب معادله مناسب، ارزیابی این عوامل مهم است.

نوع دستگاه (به عنوان مثال صفحه نمایش دیجیتال، مقیاس آنالوگ، یا بدون نمایش گر)

تئوری عملیات

ریزنگری اندازه گیری

ریزنگری کامل رقمی/مقیاس

معادله زیر زمانی استفاده می شود که ریزنگری کامل تجهیزات اندازه گیری به عدم قطعیت در اندازه گیری کمک می کند.

در این معادله، ریزنگری دستگاه اندازه گیری، عدم قطعیت ریزنگری است.

Ures = عدم قطعیت ریزنگری

Ri = ریزنگری ابزار

 

ریزنگری نیمه رقمی/مقیاس

معادله زیر زمانی استفاده می شود که نیمی از وضوح تجهیزات اندازه گیری به عدم قطعیت در اندازه گیری اضافه می شود.

در این معادله، قدرت تفکیک دستگاه اندازه گیری برای محاسبه عدم قطعیت تفکیک پذیری بر دو تقسیم می شود.

Ures = عدم قطعیت ریزنگری

Ri = ریزنگری ابزار

 

ریزنگری مقیاس دقیق

معادله زیر برای تخمین عدم قطعیت ریزنگری مقیاس ها و دستگاه های آنالوگ استفاده می شود.

در این معادله قدرت تفکیک دستگاه اندازه گیری بر ضریب تخمینی مقیاس آنالوگ تقسیم می شود.

Ures = عدم قطعیت ریزنگری

Ri = ریزنگری ابزار

fi = ضریبی است که تقسیمات مقیاس را می توان بر آن تقسیم کرد

این معادله برای مترولوژیست ها و تکنسین های باتجربه ای که قادر به تخمین صحیح ضریب مقیاس آنالوگ هستند، در نظر گرفته شده است.

هنگام کار با دستگاه های آنالوگ، بسیاری از کارشناسان توصیه می کنند که ریزنگری مقیاس آنالوگ را به نصف تقسیم کنید. این کار ممکن است برای بسیاری از دستگاه‌ ها کارساز باشد، اما اگر نیمی از فاصله بین نشانگرهای مقیاس از مشخصات و رواداری ها  بیشتر شود، چه؟

در این سناریو، روش تفکیک نیم رقمی نمی تواند به اندازه کافی عدم قطعیت ریزنگری را برآورد کند. در عوض، باید در نظر بگیرید که چقدر می‌ توانید ریزنگری مقیاس بین نشانگرها را تخمین بزنید.

نحوه تعیین ضریب

برای انجام این کار، باید عوامل زیر را در نظر بگیرید؛

ریزنگری مقیاس؛

عرض نشانگرهای مقیاس؛ و

عرض صفحه، نشانگر یا نشانگر.

  1. ریزنگری مقیاس آنالوگ را تعیین کنید.
  2. عرض نشانگر مقیاس و نشانگر شماره ها را ارزیابی کنید.
  3. تعیین ضریب: ریزنگری مقیاس را به چند می توان تقسیم کرد.

آ. تعیین کنید که چه تعداد نشانگر مقیاس می توانند بین نشانگرهای مقیاس قرار بگیرند.

ب تعیین کنید که چه تعداد نشانگر شماره گیری می توانند بین نشانگرهای مقیاس قرار بگیرند.

ج کوچکترین عدد را انتخاب کنید این مقدار ضریب است.

  1. ریزنگری مقیاس آنالوگ (از مرحله 1) را بر ضریب مقیاس (از مرحله 3) تقسیم کنید.

عدم قطعیت ریزنگری را بر اساس نوع دستگاه محاسبه کنید.

عدم قطعیت ریزنگری متاثر از نوع تجهیزات اندازه گیری مورد ارزیابی است. در زیر، دستورالعمل های گام به گام برای تعیین عدم قطعیت ریزنگری دستگاه های اندازه گیری مختلف را خواهید دید.

نحوه تعیین عدم قطعیت ریزنگری دستگاه های دیجیتال

برای یافتن ریزنگری تجهیزات اندازه گیری با نمایشگر دیجیتال، فقط کم اهمیت ترین رقم را بیابید (نکته: آخرین عدد سمت راست است).

کوچکترین تغییر افزایشی را تعیین کنید (به عنوان مثال 1، 2، 5، و غیره).

تعیین کنید که آیا ابزار آخرین رقم را می شمارد یا گرد می کند.

وضوح را بر 1 برای مقادیر شمارش شده یا 2 برای مقادیر گرد تقسیم کنید.

 

نحوه تعیین عدم قطعیت ریزنگری دستگاه های آنالوگ

برای پیدا کردن ریزنگری تجهیزات اندازه گیری با مقیاس یا نمایشگر آنالوگ، فقط حداقل فاصله مقیاس (یعنی فاصله بین نشانگرهای مقیاس) را بیابید.

به عرض نشانگر مقیاس و نشانگر شماره گیری (در صورت مجهز بودن) توجه کنید.

تعیین کنید که مقیاس چند بار می تواند تقسیم شود (به عنوان مثال 1، 2، 5، و غیره).

ریزنگری مقیاس را بر مقدار تعیین شده در مرحله 3 تقسیم کنید.

 

نحوه تعیین عدم قطعیت ریزنگری ابزارهای بدون نمایشگر

برای یافتن ریزنگری تجهیزات اندازه گیری بدون ترازو یا نمایشگر، فقط به گزارش کالیبراسیون ابزار مراجعه کنید؛

مقدار گزارش شده و عدم قطعیت ابزار را بیابید.

تعیین کنید کدام مقدار ریزنگری کمتری دارد.

مقدار با کمترین ریزنگری را انتخاب کنید.

 

تبدیل ریزنگری به عدم قطعیت استاندارد

هنگام تبدیل عدم قطعیت ریزنگری به معادل های انحراف استاندارد، دو معادله وجود دارد که به طور گسترده ای برای استفاده پذیرفته شده اند. معادله اول ریزنگری را بر جذر 3 و معادله دوم ریزنگری  را بر جذر  12 تقسیم می کند.

تعیین اینکه کدام مورد را باید استفاده کنید بستگی به نحوه تصمیم گیری شما برای ارزیابی عدم قطعیت ریزنگری دارد. بنابراین، در ادامه این موضوع را با جزئیات بیشتری توضیح خواهم داد.

توزیع احتمال مرتبط با تجهیزات اندازه گیری ریزنگری ، توزیع یکنواخت یا مستطیلی است. بنابراین تفکیک پذیری بر جذر سه تقسیم می شود و دارای درجه آزادی بی نهایت است.

 

روش استاندارد برای تبدیل ریزنگری به عدم قطعیت استاندارد

هنگام تبدیل به عدم قطعیت استاندارد، استفاده از روش استاندارد رایج است. در این روش ریزنگری را بر جذر 3 تقسیم می کنید.

Ures = عدم قطعیت ریزنگری

Ri = عدم قطعیت ریزنگری تجهیزات اندازه گیری

این روش زمانی بهتر استفاده می شود که قبلاً ریزنگری استانداردهای اندازه گیری و واحد مورد آزمون خود را ارزیابی و تقسیم بندی کرده باشید. هر زمان که شک دارید، از روش استاندارد استفاده کنید.

روش جایگزین برای تبدیل ریزنگری به عدم قطعیت استاندارد

گاهی اوقات، ممکن است بخواهید عدم قطعیت ریزنگری را به صورت نیم رقمی ارزیابی کنید. به جای تقسیم وضوح بر 2 و سپس بر جذر 3، می توانید آن را با تقسیم ریزنگری بر جذر 12 به معادل انحراف استاندارد تبدیل کنید.

اگر با این روش آشنایی ندارید، آن را امتحان کنید. خواهید دید که نتیجه یکسان است.

Ures = عدم قطعیت ریزنگری

Ri = ریزنگری ابزار

این روش زمانی بهتر مورد استفاده قرار می گیرد که ریزنگری استانداردهای اندازه گیری و واحد مورد آزمون خود را به صورت ریزنگری نیم رقمی یا نیم مقیاسی ارزیابی می کنید. اگر ریزنگری به روش دیگری ارزیابی می شود، از روش استاندارد استفاده کنید.

اغراق و کم بیان کردن عدم قطعیت اندازه گیری

هرگز عاقلانه نیست که تخمین‌ های عدم قطعیت  اندازه‌ گیری را دست‌ کم یا بیش از حد بیان کنیم. با این حال، این امر  بیشتر از آنچه فکر می کنید اتفاق می افتد. و بیشتر به صورت تصادفی است. بنابراین، مهم است که نحوه ارزیابی عدم قطعیت ریزنگری را در نظر بگیرید.

اگر تصمیم به تقسیم ریزنگری استانداردهای اندازه گیری یا واحد مورد آزمون خود داشته باشید، بسیار آسان است که عدم قطعیت اندازه گیری را کم بیان کنید. علاوه بر این، اگر تصمیم به تقسیم بندی نداشته باشید، به همین راحتی می توان عدم قطعیت اندازه گیری را بیش از حد اعلام کرد. بنابراین، شما باید محاسبات عدم قطعیت تخمینی خود را ارزیابی کنید تا تأیید کنید که عدم قطعیت را زیاد یا کم نمی‌ گیرید.

برای کمک به شما، دو سناریوی رایج را در زیر به شما ارائه می‌ دهم تا به شما کمک کند از اغراق یا کم گرفتن عدم قطعیت جلوگیری کنید.

درک عدم قطعیت هنگام ارزیابی دستگاه‌ های دیجیتال با ریزنگری  پایین‌ تر رایج‌ تر است. به عنوان مثال، زمانی که عدم قطعیت فرآیند اندازه گیری شما بسیار بهتر از ریزنگری واحد مورد آزمون است و تصمیم می گیرید ریزنگری UUT را به صورت نیم رقمی ارزیابی کنید، به احتمال زیاد عدم قطعیت نتایج اندازه گیری خود را کمتر اعلام می کنید.

عدم قطعیت بیش از حد در هنگام ارزیابی دستگاه های آنالوگ با ریزنگری پایین رایج تر است. برای مثال، زمانی که عدم قطعیت فرآیند اندازه‌ گیری شما بسیار بهتر از ریزنگری واحد مورد آزمون است و تصمیم می‌ گیرید ریزنگری UUT را تقسیم نکنید، احتمالاً عدم قطعیت نتایج اندازه‌ گیری خود را بیش از حد اعلام می‌ کنید.

 من هرگز ریزنگری دستگاه‌ های دیجیتال را که برآورد عدم قطعیت آن کمتر از ریزنگری UUT باشد، تقسیم نمی‌ کنم. علاوه بر این، من همیشه مقیاس‌ های آنالوگ را در مواردی که عملی است، تقسیم می‌ کنم تا از گزارش تخمین عدم قطعیت بزرگ‌ تر از میزان حد اندازه‌ گیری اجتناب کنم.

بنابراین، این نکات را در نظر بگیرید و دفعه بعد که عدم قطعیت اندازه گیری را محاسبه کردید، بهترین قضاوت خود را به کار ببرید.

مثال‌ های عدم قطعیت ریزنگری

ارزیابی عدم قطعیت ریزنگری آنطور که اکثر مردم فکر می کنند آسان نیست. هنگام ارزیابی، باید موارد زیادی را در نظر گرفت که بسیاری آنها را بدیهی می دانند.

برای کمک به درک بهتر نحوه ارزیابی عدم قطعیت ریزنگری ، تصمیم گرفتم مثال های زیادی برای شما ارائه کنم. در این بخش مشاهده خواهید کرد که من عدم قطعیت ریزنگری چندین نوع مختلف دستگاه را محاسبه می کنم. از این مثال ها برای کمک به محاسبه عدم قطعیت ریزنگری برای نتایج اندازه گیری و کالیبراسیون های خود استفاده کنید.

اکنون، درک کنید که این نتایج ذهنی هستند. آنها نظر من هستند آنچه که یک مترولوژیست، دانشمند یا تکنسین به عنوان عدم قطعیت ریزنگری تعیین می کند ممکن است با دیگری یکی نباشد و  منوط به تفسیر، قابلیت و مهارت است. پس حتما از بهترین قضاوت و عقل سلیم خود استفاده کنید.

عدم قطعیت ریزنگری مولتی متر دیجیتال

مولتی متر دیجیتال در تصویر بالا دارای ریزنگری 0.001 VDC است. از آنجایی که آخرین رقم گرد شده است، تقسیم ریزنگری بر 2 قابل قبول است. این کار باعث عدم قطعیت وضوح 0.0005 VDC می شود.

عدم قطعیت ریزنگری گیج فشار دیجیتال

گیج فشار دیجیتال در تصویر بالا دارای ریزنگری 0.1 psig می باشد. از آنجایی که آخرین رقم گرد شده است، تقسیم ریزنگری بر 2 قابل قبول است. این کار باعث عدم قطعیت ریزنگری 0.05 psig می شود.

مقیاس دیجیتال / عدم قطعیت در تراز تحلیلی

ترازوی دیجیتال یا ترازوی تحلیلی در تصویر بالا دارای وضوح 0.0001 گرم است. از آنجایی که آخرین رقم گرد شده است، تقسیم ریزنگری بر 2 قابل قبول است. این کار باعث عدم قطعیت ریزنگری 0.00005 گرم می شود.

عدم قطعیت ریزنگری کرونومتر دیجیتال

کرونومتر دیجیتال در تصویر بالا دارای ریزنگری 0.01 ثانیه است. از آنجایی که آخرین رقم شمارش می شود، تقسیم ریزنگری بر 2 قابل قبول نیست. در عوض، ریزنگری باید بر 1 تقسیم شود یا همان ریزنگری باقی بماند. این کار  باعث عدم قطعیت ریزنگری 0.01 ثانیه می شود.

عدم قطعیت ریزنگری کولیس دیجیتال

کولیس دیجیتال در تصویر بالا دارای وضوح 0.0005 اینچ است. از آنجایی که رقم آخر گرد است، تقسیم وضوح بر 2 قابل قبول است. این باعث عدم قطعیت وضوح 0.00025 اینچ می شود.

 

عدم قطعیت ریزنگری فلومتر دیجیتال

گیج فشار آنالوگ در تصویر بالا دارای ریزنگری 1 psig می باشد. از آنجایی که نشانگرهای مقیاس بسیار نزدیک به هم هستند، تقسیم ریزنگری بر 2 قابل قبول است. این کار باعث عدم قطعیت ریزنگری 0.5 psig می شود.

 

عدم قطعیت ریزنگری گیج فشار آنالوگ

گیج فشار آنالوگ در تصویر بالا دارای ریزنگری 2 psig می باشد. از آنجایی که نشانگرهای مقیاس فاصله زیادی از هم دارند، تقسیم ریزنگری بر 4 قابل قبول است. من معتقدم که می توانید 4 نشانگر را در بین فواصل نشانگر قرار دهید. این کار  باعث عدم قطعیت وضوح 0.5 psig می شود.

عدم قطعیت ریزنگری گیج مغناطیسی آنالوگ

گیج مغناطیسی آنالوگ در تصویر بالا دارای ریزنگری 0.2 اینچ است. از آنجایی که نشانگرهای مقیاس بسیار نزدیک به هم هستند، تقسیم وضوح بر 2 قابل قبول است. این کار باعث عدم قطعیت ریزنگری 0.1 می شود.

عدم قطعیت ریزنگری دماسنج مایع در شیشه

دماسنج مایع در شیشه در تصویر بالا دارای ریزنگری 1 درجه سانتیگراد است. از آنجایی که نشانگرهای مقیاس بسیار نزدیک به هم هستند، تقسیم ریزنگری بر 2 قابل قبول است. این باعث عدم قطعیت ریزنگری 0.5 درجه سانتیگراد می شود.

عدم قطعیت ریزنگری نشانگر شماره گیری

نشانگر شمارش در تصویر بالا دارای ریزنگری 0.001 اینچ است. از آنجایی که نشانگرهای مقیاس از هم فاصله زیادی دارند، تقسیم وضوح بر 5 قابل قبول است. من معتقدم که می توانید 5 نشانگر را در بین فواصل نشانگر قرار دهید. این کار باعث عدم قطعیت وضوح 0.0002 اینچ می شود.

عدم قطعیت ریزنگری آچار گشتاور

آچار گشتاور در تصویر بالا دارای ریزنگری  1 اینچ است. از آنجایی که حداقل فاصله تنظیم آچارهای گشتاور 1 اینچ در پوند است، تقسیم ریزنگری  بر 2 قابل قبول است. این کار باعث عدم قطعیت ریزنگری 0.5 اینچ در پوند می شود.

 

عدم قطعیت ریزنگری پیچ گوشتی گشتاور

آچار گشتاور در تصویر بالا دارای ریزنگری 5 اینچ است. از آنجایی که حداقل فاصله تنظیم آچارهای گشتاور 2 اینچ در پوند است، تقسیم ریزنگری بر 5 قابل قبول است. این کار باعث عدم قطعیت ریزنگری 1 اینچ در پوند می شود.

 

عدم قطعیت ریزنگری کنتور گاز خشک

کنتور گاز خشک آنالوگ در تصویر بالا دارای ریزنگری 0.001 CFH می باشد. از آنجایی که نشانگرهای مقیاس فاصله زیادی از هم دارند، تقسیم ریزنگری بر 5 قابل قبول است. من معتقدم که می توانید 5 نشانگر را در بین فواصل نشانگر قرار دهید. این کار باعث عدم قطعیت ریزنگری 0.0002 CFH می شود.

عدم قطعیت ریزنگری فلومتر ناحیه متغیر

فلومتر ناحیه متغیر در تصویر بالا دارای ریزنگری 0.05 CFM می باشد. از آنجایی که نشانگرهای مقیاس فاصله زیادی از هم دارند، تقسیم ریزنگری بر 5 قابل قبول است. من معتقدم که می توانید 5 نشانگر را در بین فواصل نشانگر قرار دهید. این کار باعث عدم قطعیت ریزنگری 0.01 CFM می شود.

 

عدم قطعیت ریزنگری فلومتر حباب بورت

فلومتر حباب بورت در تصویر بالا دارای ریزنگری 0.2 میلی لیتر است. از آنجایی که نشانگرهای مقیاس بسیار نزدیک به هم هستند، تقسیم ریزنگری بر 2 قابل قبول است. این کار باعث عدم قطعیت ریزنگری 0.1 میلی لیتر می شود.

 

مقیاس فنری / عدم قطعیت ریزنگری گیج نیرو

مقیاس فنر آنالوگ یا نیرو سنج در تصویر بالا دارای ریزنگری 1 پوند بر فوت است. از آنجایی که نشانگرهای مقیاس فاصله زیادی از هم دارند، تقسیم ریزنگری بر 3 قابل قبول است. من معتقدم که می توانید 3 نشانگر را در بین فواصل نشانگر قرار دهید. این کار باعث عدم قطعیت ریزنگری 0.33 lbf می شود.

 

عدم قطعیت ریزنگری جرم کالیبراسیون

جرم یا وزن کالیبراسیون در تصویر بالا یک نتیجه اندازه گیری با ریزنگری 0.0000001 گرم گزارش شده است. با این حال، عدم قطعیت اندازه گیری مرتبط گزارش شده در گواهی کالیبراسیون دارای ریزنگری 0.000001 گرم است.

 

از آنجایی که عدم قطعیت اندازه‌ گیری گزارش‌ شده ریزنگری کمتری دارد، نتیجه اندازه‌ گیری باید برای مطابقت با ریزنگری عدم قطعیت در اندازه‌ گیری گرد می‌ شد (طبق خط‌ مشی ILAC P14). بنابراین ریزنگری مناسب باید 0.000001 گرم باشد.

 

علاوه بر این، من تقسیم تفکیک ابزار ها را توصیه نمی کنم، بنابراین عدم قطعیت ریزنگری  باید با ریزنگری نتیجه اندازه گیری یا 0.000001 گرم مطابقت داشته باشد.

 

عدم قطعیت ریزنگری بلوک سنجه

گیج بلوک در تصویر بالا یک نتیجه اندازه گیری با ریزنگری  0.1 میکرون گزارش شده است. علاوه بر این، عدم قطعیت اندازه گیری مرتبط گزارش شده در گواهی کالیبراسیون دارای ریزنگری 0.1 میکرون است.

از آنجایی که عدم قطعیت اندازه گیری گزارش شده دارای ریزنگری مشابه با نتیجه اندازه گیری است، عدم قطعیت ریزنگری باید 0.1 میکرون باشد.

من تقسیم ریزنگری ابزار را توصیه نمی کنم، بنابراین عدم قطعیت ریزنگری  باید با ریزنگری نتیجه اندازه گیری یا 0.000001 گرم مطابقت داشته باشد.

نتیجه

عدم قطعیت ریزنگری یک مولفه مهم جهت تخمین عدم قطعیت اندازه گیری است. با پیشرفت تکنولوژی و کاهش حد رواداری ها، دانستن چگونگی تعیین و ارزیابی ریزنگری تجهیزات اندازه گیری اهمیت فزاینده ای پیدا می کند. در این راهنما، من همه چیزهایی را که برای ارزیابی صحیح عدم قطعیت ریزنگری باید بدانید، در اختیار شما قرار داده ام.

اکنون، آنچه را که از این راهنما آموخته‌ اید به کار ببرید.

منبع:https://www.isobudgets.com

نویسنده پست: ghaemi mohammad

این سایت جهت ارائه اطلاعات بروز و تخصصی در حوزه سیستم های مدیریت کیفیت و اشتراک گزاردن تجربیات اینجانب در حوزه ارزیابی انطباق و ترویج و ارتقای این علم تشکیل شده است

2 پاسخ برای نحوه محاسبه عدم قطعیت ریزنگری;

  1. احسنت بر شما
    یک کاری کردید که هیچ ابهامی باقی نمونه
    بخصوص با مثالهای تصویری متنوع از انواع دستگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *