لودر سایت

شش مزیت کلیدی اجرای ISO 17025

آزمون ها در بسیاری از صنایع مورد انجام می شوند، اما ارائه آزمون به عنوان یک خدمات حرفه ای مستلزم آن است که هر حوزه از آزمایشگاه آزمون، نمونه برداری یا کالیبراسیون از فرآیند اعتبار دهی  عبور کند. وقتی صحبت از اعتبار دهی می شود، شرکت موظف است انطباق با استاندارد ISO 17025 را نشان دهد. انطباق با استاندارد ISO 17025 تضمین می کند که صلاحیت و کیفیت مورد نیاز به مشخصات شرکت اضافه می شود. مدیریت آزمایشگاه آزمون یک فرآیند داخلی شرکت است که باید بر پایه ای محکم تکیه کند. در این مقاله با مزایای کلیدی اجرای ISO 17025 آشنا خواهید شد.

1) رویکرد کار حرفه ای

 اجرای ISO 17025 یک نظم سلسله مراتبی و مسئولیت های شغلی روشن را برای همه کارکنان امکان پذیر می کند. رویه ها و خط مشی هایی که آزمایشگاه تعیین می کند، مشخص می کند که چه اقداماتی از پرسنل مورد نیاز است. آنها رویه ها، سیاست ها و قوانین کاری تعیین شده را دنبال خواهند کرد و انتظارات شرکت را برآورده خواهند کرد. در نتیجه مدیریت داخلی شرکت دست یافتنی تر خواهد شد و شانس کاهش سیستماتیک خطاها را از طریق مدیریت ریسک افزایش می دهد. کارکنان آزمایشگاه نیز وظایف خود را مسئولانه تر انجام می دهند و راه را برای پیشرفت شخصی موفق باز می کنند. این تلاش ها برای ارتقای رویکرد حرفه ای، شانس رقابتی شدن شرکت و ارتقای خدمات خود را به عنوان معتبر و قابل اعتماد به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

2) روابط قابل اعتماد “آزمایشگاه – مشتری” 

 

یک آزمایشگاه دارای اعتبار ISO 17025 با پاسخگویی به سوالات مربوط به فرآیند آزمون و انتظارات آنها از نتایج، به مشتریان کمک می کند. مدیریت آزمایشگاه باید مطمئن باشد که روابط با مشتری مدیریت می شود و فضایی برای ایجاد اعتماد از طریق بازخورد مشتری وجود دارد. مشتری زمانی که آزمایشگاه متعهد به رازداری است و اطلاعات نتایج را با مردم به اشتراک نمی‌ گذارد، رابطه تجاری قابل اعتمادی دارد، مگر زمانی که از طرف مشتری برای انجام این کار موافقت شده باشد. همچنین، گزینه ای برای مشتری وجود دارد که نگرانی خود را در مورد کار آزمایشگاه بیان کند. بدیهی است آزمایشگاه با تایید این موضوع، آن را بررسی کرده و پیشرفت و تصمیمات نهایی را به اطلاع مشتری خواهد رساند.

3) نشان دادن شایستگی

ارزیابی شایستگی تضمین می کند که فقط کارکنان آموزش دیده، ماهر و مجاز می توانند وظایف آزمایشگاهی را انجام دهند. آزمایشگاه برای ارائه صلاحیت خود باید مراحل آزمون فنی را با موفقیت اجرا کند. پرسنل باید ثابت کنند که می دانند چگونه از رویه ها پیروی کنند و به مشکلاتی که ممکن است در طول فعالیت ها ایجاد شود، رسیدگی کنند. نشان دادن صلاحیت تضمین می کند که آزمون آزمایشگاه دارای اعتبار خواهد بود. اگر تمام فرآیندهای داخل آزمایشگاه مدیریت و تایید شوند، شهرت آزمایشگاه پایدار خواهد بود.

4) فرآیند تکراری مدیریت

استاندارد ISO 17025 گزینه هایی را برای مدیریت تکراری فرآیندها در آزمایشگاه ارائه می دهد. این فرآیند باعث بهبود محرک و کاهش پیچیدگی است. مدیریت کیفیت فرآیندها می تواند به عنوان روشی برای بهبود کار آزمایشگاهی، نگرش کار کارکنان و بهبود مهارت های آنها مورد استفاده قرار گیرد. همچنین ارتباط گزارش نهایی و شناسایی/اجتناب از محاسبات یا خطاهای سیستم را ارتقا می دهد.

 

5) اعتبار گزارش نهایی

یک آزمایشگاه معتبر گزارش های نهایی را به مشتریان ارسال می کند، جایی که نتایج به عنوان مبنایی برای تصمیم گیری یا تأیید انطباق با یک مشخصات استفاده می شود. از آنجایی که به دلیل ماهیت آزمون، تغییرات طبیعی در نتایج وجود دارد، کنترل هایی برای کاهش این دامنه تغییرات در آزمایشگاه ISO 17025 در نظر گرفته شده است. ارزیابی این عدم قطعیت اندازه گیری برای حمایت از اعتبار ادعا شده انجام می شود. گزارش نهایی باید اطلاعات لازم را ارائه دهد و دقیق باشد و نشان دهد که آزمایشگاه دارای اعتبار ثابت شده ای است که پشت سر آن ایستاده است.

 

6) انطباق با روند آزمون 

آزمایشگاه‌ های معتبر ISO 17025 تغییرات ISO 17025 را دنبال می‌ کنند و در صورت نیاز، بهبودها آغاز شده و اقدامات اصلاحی انجام می‌ شود. پرسنل آزمایشگاهی ماهر ممکن است روش‌ های آزمون جدید را ترویج کنند یا روش‌ های موجود را بهبود بخشند. به این ترتیب، آزمایشگاه قادر به ارتقا یا معرفی خدمات جدید از طریق یک رویکرد برنامه ریزی شده است که شامل پرسنلی است که بر روی ساخت تخصص آزمایشگاهی کار می کنند.

 

چرا ISO 17025؟

استاندارد بین المللی ISO 17025 برای احراز صلاحیت و شایستگی آزمایشگاه ها می تواند توسط همه آزمایشگاه هایی که آزمون، کالیبراسیون یا نمونه برداری انجام می دهند، پذیرفته شود. اگر آزمایشگاه تصمیم گرفته باشد که می‌ خواهد خدمات آزمونی شایسته و حرفه‌ ای را ارائه دهد، اعتبار سنجی،  تضمینی قوی برای مشتریان است که خدمات مربوطه را ارائه می‌ کند و باعث ایجاد پیوند اعتماد در مورد آن خدمات می‌ شود. ISO 17025 به آزمایشگاه ها این فرصت را می دهد که به طور مداوم فرآیند پیچیده آزمون را حفظ کنند و به سطح بالاتری از کیفیت در سیستم مدیریت خود دست یابند.

نویسنده پست: ghaemi mohammad

این سایت جهت ارائه اطلاعات بروز و تخصصی در حوزه سیستم های مدیریت کیفیت و اشتراک گزاردن تجربیات اینجانب در حوزه ارزیابی انطباق و ترویج و ارتقای این علم تشکیل شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *