لودر سایت

انتخاب ورودی ها برای تنظیم عدم قطعیت هدف

جایی که نوعاً در مشخصات فنی و یا قوانین، یک حد ماکسیمم و یا مینیمم تعریف شده براي اندازه ده وجود دارد، در واقع ما با عدم قطعیت هدف روبرو هستیم. این اطلاعات در راهنماها و گزارش هاي مربوط به ارزیابی انطباق با مشخصه یا موارد قانونی نیز در دسترس می باشند. منبع این مراجع و ارتباط آن با مشخصه فنی یا قانونی ذکر شده در بالا می بایست بازبینی شود.

عدم قطعیت اندازه گیری هدف می تواند از بازه انطباق تعریف شده با حد ماکسیمم و مینیمم یا از مقدار کمیت بالاتر یا پایین تر از حد تک که فراتر از آن می بایست احتمال پایینی براي یک تصمیم انطباق نادرست وجود داشته باشد، استنباط شود. 

در بعضی از زمینه ها، مقادیر هدف ویژگی هاي عملکردي اندازه گیري، نظیر حد تشخیص، دقت و میانگین بازیابی آنالیت، تعریف می شوند. در این موارد، چنانچه این ویژگی هاي عملکردي، منعکس کننده عمده ترین اثرات سیستماتیک و تصادفی باشند که اندازه گیري ها را تحت تأثیر قرار می دهند، خود می توانند به عدم قطعیت هدف تبدیل شوند. این عدم قطعیت هدف، یک الزام اضافی براي ویژگی هاي عملکردي تعریف شده است و این مزیت را دارد که الزامات تمام منابع عدم قطعیت، از جمله مواردي که در ویژگی هاي عملکردي مرسوم نشان داده نشده و معمولاً به شکل بازبینی نشده باقی مانند را در یک پارامتر خلاصه می کند.

وقتی مقادیر هدف، براي ویژگی هاي عملکردي مرتبط تعریف نشده باشند، عدم قطعیت اندازه گیری هدف می تواند از ارزیابی حاصل از نتایج آزمون هاي مهارت در مورد چگونگی عملکرد اندازه گیري تعیین شود، البته به شرطی که در نمره عملکرد تخمینی، استفاده مورد نظر اندازه گیري لحاظ شده باشد. نتایج مطالعات جمعی یا دیگر مقایسه هاي بین آزمایشگاهی می توانند براي تعریف عدم قطعیت هدف استفاده شوند، البته اگر نتیجه گیري شود که توافق بین نتایج براي هدف آنالیز قانع کننده باشد. ممکن است در بعضی موارد تعیین عدم قطعیت هدف براي مطالعه مزایاي اقتصادي کنترل فرآورده ها یا فرایندها با روش اجرایی اندازه گیري گرانتري که عدم قطعیت کمتري دارد، ارزشمند باشد. 

چنانچه روندي در ترکیب یک سیستم نیاز به مطالعه داشته و یا لازم باشد که تفاوت ها در آیتم هاي آنالیز شده از یکدیگر متمایز شوند، حداقل تغییر مقدار کمیت تشخیص داده شده می تواند براي تعریف عدم قطعیت اندازه گیری هدف مورد استفاده قرار گیرد. 

در بعضی موارد، عدم قطعیت هدف ممکن است بر اساس تعریف ارائه شده براي مشکلات تصمیم گیري مرتبط یا مشابه از لحاظ فنی، به دست آید. 

نویسنده پست: ghaemi mohammad

این سایت جهت ارائه اطلاعات بروز و تخصصی در حوزه سیستم های مدیریت کیفیت و اشتراک گزاردن تجربیات اینجانب در حوزه ارزیابی انطباق و ترویج و ارتقای این علم تشکیل شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *