لودر سایت

اهمیت انتخاب آزمایشگاه کالیبراسیون تایید صلاحیت شده

اعتبار بخشی این اطمینان اساسی را فراهم می کند که سازمان ها به استانداردهای بین المللی شناخته شده پایبند هستند. برای آزمایشگاه‌ های کالیبراسیون و آزمون، این استاندارد ISO/IEC 17025 است. نهادهای اعتبار بخشی از استاندارد ISO 17025 برای ارزیابی مشخص عواملی مانند صلاحیت کارکنان، اعتبار روش‌ های آزمون، قابلیت ردیابی اندازه‌ گیری‌ ها و کالیبراسیون‌ ها با استانداردهای ملی، مناسب بودن و شرایط محیط آزمون، نمونه برداری و جابجایی اقلام آزمون، نگهداری تجهیزات و تضمین کیفیت داده ها. استفاده می‌ کنند. 

 

 این استاندارد تضمین می کند که وقتی ارزیابی انجام می شود، آزمایشگاه ها می توانند نشان دهند که پروتکل های مناسبی در اختیار دارند. آنها کارکنان مناسب دارند. تجهیزات مناسب بوده، شرایط محیطی آنها پایدار است. و آنها داده های پشتیبانی برای آزمون ها و کالیبراسیون هایی که انجام می دهند دارند. استاندارد ISO 17025 یک استاندارد مربوط به الزامات شایستگی است – راهی برای مشتریان و تنظیم کنندگان است تا بدانند از یک آزمایشگاه صالح استفاده می کنند.

 

هنگام انتخاب آزمایشگاه برای نگهداری تجهیزات و ابزار دقیق، ضروری است که به دنبال آزمایشگاهی باشید که بتواند نیازهای شما را برآورده کند و همچنین نتایج دقیقی به شما بدهد.

 

تحت استاندارد ISO/IEC 17025، صلاحیت آزمایشگاه از طریق فرآیند ارزیابی در محل و مشارکت در برنامه‌ های آزمون مهارت قابل اجرا تضمین می‌ شود. فرآیند ارزیابی در محل، بررسی کامل سیستم مدیریت و سیستم کیفیت آزمایشگاه است. تمام عناصر سیستم کیفیت که در گواهینامه ISO 9001 مورد توجه قرار گرفته اند پوشش داده شده است. تمام عوامل فنی لازم برای تولید داده های با کیفیت نیز مورد بررسی قرار می گیرند، از جمله:

  • شایستگی فنی کارکنان
  • اعتبار و مناسب بودن روش های آزمون
  • مناسب بودن، کالیبراسیون و نگهداری تجهیزات آزمون 
  • تضمین کیفیت داده های آزمون و کالیبراسیون
  • سوابق و اسناد

هنگامی که گواهی کالیبراسیون را از آزمایشگاه دریافت می کنید، مهم است که به دنبال لوگوی نهاد تایید صلاحیتی باشید که آن را تأیید کرده است. لوگو و همچنین شماره گواهی نامه تایید صلاحیت مندرج در گواهی کالیبراسیون به شما آرامش می دهد که آزمایشگاه یک تامین کننده قابل اعتماد خدمات کالیبراسیون است.

 

مزایای استفاده از آزمایشگاه کالیبراسیون تایید صلاحیت شده

 1) کارکنان دارای صلاحیت فنی – نهادهای اعتبار بخشی  کارکنان آزمایشگاه را از نزدیک مشاهده می کنند تا اطمینان حاصل شود که آنها نحوه کار با تجهیزات و چگونگی تأثیر تجهیزات بر نتایج کالیبراسیون را درک می کنند.

 2) اطمینان به نتایج کالیبراسیون – آزمایشگاه‌ های تایید صلاحیت شده ملزم به رعایت بالاترین استاندارد صنعت، ISO 17025 هستند.

 3) عوامل ریسک حداقل – هنگامی که تجهیزات و ابزار دقیق به درستی نگهداری شوند، ریسک  عدم دقت کالیبراسیون حداقل است.

 4) قابلیت ردیابی تجهیزات از طریق مراجع- اعتبار بخشی مستلزم آن است که تمام تجهیزات مورد استفاده برای کالیبراسیون اقلام باید از طریق یک زنجیره ناگسستنی از کالیبراسیون قابل ردیابی باشند.

 5) محیط آزمایشگاه نظارت شده – فرآیند ارزیابی تضمین می کند که محیط آزمایشگاه نتایج کالیبراسیون ها را باطل نمی کند یا بر کیفیت مورد نیاز اندازه گیری تأثیر منفی نمی گذارد.

 6) عدم قطعیت اندازه گیری مورد نیاز – آزمایشگاه های تایید صلاحیت شده برای محاسبه عدم قطعیت اندازه گیری برای هر پارامتر مورد نیاز هستند. این مورد لازم است که در محدوده اعتبار بخشی آزمایشگاه ذکر شود.

 

نویسنده پست: ghaemi mohammad

این سایت جهت ارائه اطلاعات بروز و تخصصی در حوزه سیستم های مدیریت کیفیت و اشتراک گزاردن تجربیات اینجانب در حوزه ارزیابی انطباق و ترویج و ارتقای این علم تشکیل شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *