لودر سایت

نحوه ممیزی یک شرکت کالیبراسیون

آیا چک لیست صحیح ممیزی را دارید؟

ارزیابی تامین کنندگان کالا و خدمات یکی از الزامات استاندارد 17025  می باشد، ممیزی یک شرکت کالیبراسیون از جمله الزاماتی است که توسط آزمایشگاه های مختلف برای انتخاب بهترین فراهم کننده خدمات کالیبراسیون انجام می شود.

ممیزی یک شرکت کالیبراسیون باید بر اساس الزامات استاندارد 17025 و سایر الزامات مشتری آزمایشگاه صورت پذیرد، استفاده از چک لیست ارزیابی بر اساس الزامات 9001 اثربخشی لازم را نخواهد داشت و این چک لیست برای ممیزی آزمایشگاه کارآمد نخواهد بود..

بین ISO 9001 و ISO 17025 شباهت هایی وجود دارد. هر دو الزاماتی برای مدیریت، کنترل اسناد، بررسی مدیریت، عدم انطباق و غیره دارند.

در واقع، بخش مقدمه ایزو 17025 به طور خاص بیان می کند که “آزمایشگاه های آزمون و کالیبراسیون که با این استاندارد بین المللی مطابقت دارند، بنابراین مطابق با ISO 9001 نیز کار خواهند کرد.”

با این حال، استفاده از چک لیست ممیزی ISO 9001 برای یک شرکت کالیبراسیون می تواند گاهی اوقات مانند فشار دادن یک میخ مربع شکل در یک سوراخ گرد به نظر برسد. یک تفاوت کلیدی در انتخاب روش های مورد استفاده برای کالیبراسیون است. این موضوع در طول این ممیزی با استفاده از فهرست ممیزی مشتری با اشاره به بخش 7 ISO 9001 مطرح شد. 

 

دامنه  اعتبارسنجی در چک لیست ممیزی در کجا قرار می گیرد؟

دامنه اعتبارسنجی سندی است که بهترین توانمندی  اندازه گیری آزمایشگاه کالیبراسیون و همچنین روش ها و استانداردهای مورد استفاده را مشخص می کند. این دامنه به روشنی بیان می کند که یک آزمایشگاه برای کالیبره کردن چه چیزی مجاز است. فقط به این دلیل که یک آزمایشگاه دارای تایید صلاحیت باشد به این معنی نیست که آنها برای کالیبراسیون هر چیزی دارای اعتبار هستند. به عنوان مثال، یک آزمایشگاه کالیبراسیون برای کالیبراسیون نور دارای تایید صلاحیت نیست.اما  آنها هنوز هم می توانند کالیبراسیون را انجام دهند، اما دارای تایید صلاحیت نیستند. شما باید این را بدانید که این کمیت در محدوده اعتبار آن ها ذکر نشده است. طول مثال خوب دیگری است. یک آزمایشگاه کالیبراسیون می تواند از نظر طول اعتبار داشته باشد اما محدودیتی دارد که با روش ها و استانداردهای مورد استفاده تعیین می شود. آیا ارسال یک دستگاه 36 اینچی برای کالیبراسیون زمانی که آزمایشگاه فقط تا 6 اینچ تایید صلاحیت دارد، منطقی است؟

بررسی دامنه اعتبارسنجی باید در چک لیست ممیزی شما گنجانده شود.

نهادهای تأیید صلاحیت ISO 17025 نیز به PT (آزمون مهارت) نیاز دارند.

 

آزمون مهارت چیست؟

  • یک قلم شناخته شده به چندین آزمایشگاه کالیبراسیون ارسال می شود
  • قلم کالیبره شده است
  • عدم قطعیت اندازه گیری باید در نتایج بیان شود
  • نتایج با آزمایشگاه های همتا مقایسه می شود
  • نتیجه Pass یا Fail صادر می شود

این یک روش استاندارد است که هر کمیت  آزمایشگاهی کالیبراسیون (طول، جرم، زمان، و غیره) در یک آزمون مهارت در طول چرخه اعتباربخشی شرکت کند.  این اسناد را بررسی کنید. اگر یک آزمایشگاه کالیبراسیون دچار مشکل شد، اقدامات مستند انجام شده برای بهبود را بخواهید.

 

نویسنده پست: ghaemi mohammad

این سایت جهت ارائه اطلاعات بروز و تخصصی در حوزه سیستم های مدیریت کیفیت و اشتراک گزاردن تجربیات اینجانب در حوزه ارزیابی انطباق و ترویج و ارتقای این علم تشکیل شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *