لودر سایت

مسئول کالیبراسیون

 

وظیفه چه کسی است که مسئول کالیبراسیون های تعیین شده باشد؟

ممکن است تعجب آور باشد، اما مسئولیت اعلام زمان کالیبره مجدد بر عهده شرکت کالیبراسیون نیست. برخی از شرکت‌ ها، از جمله Alliance Calibration، زمانی که موعد مقرر کالیبراسیون تجهیزات فرا می رسد، اخطاریه ارسال می‌ کنند. با این حال، این وظیفه کاربر نهایی کالیبراسیون است که اطمینان حاصل کند که تجهیزات آن ها کالیبره شده است.

ایزو 9001:2015 بخش 1.3.3 تفکر مبتنی بر ریسک بیان می کند: “برای مطابقت با الزامات این استاندارد بین المللی، یک سازمان نیاز به برنامه ریزی و اجرای اقداماتی برای رسیدگی به ریسک ها و فرصت ها دارد.”

حصول اطمینان از اینکه تجهیزات اندازه گیری و آزمون طبق یک برنامه زمان بندی کالیبره شده اند، مطمئناً واجد شرایط پرداختن به ریسک ها است.

ISO 9001:2015 بخش 7.1.5. نظارت و اندازه‌ گیری منابع بیان می‌ کند: «سازمان باید منابع مورد نیاز را برای اطمینان از نتایج معتبر و قابل اعتماد در زمانی که نظارت یا اندازه‌ گیری برای تأیید انطباق محصولات و خدمات با الزامات استفاده می‌ شود، تعیین و فراهم کند».

 مسئولیت تعیین وضعیت کالیبراسیون تجهیزات و حفظ آن وضعیت به عنوان بخشی از استراتژی مدیریت ریسک کلی بر عهده کاربر نهایی خدمات کالیبراسیون است.

همانطور که گفته شد، بسیاری از ارائه دهندگان کالیبراسیون یک سیستم فراخوانی خودکار کالیبراسیون و دسترسی آنلاین به داده های کالیبراسیون را ارائه می دهند که شامل فواصل کالیبراسیون تجهیزات اندازه گیری و آزمون  است.

از ارائه دهنده کالیبراسیون خود نخواهید که به شما بگوید چه زمانی تجهیزات شما باید کالیبره شود.

ISO 17025:2017 الزامات عمومی برای صلاحیت آزمایشگاه های آزمون و کالیبراسیون بخش 7.8.4.3 “گواهی کالیبراسیون یا برچسب کالیبراسیون نباید حاوی هیچ توصیه ای در مورد فاصله کالیبراسیون باشد مگر در مواردی که با مشتری توافق شده باشد.”

از آنجایی که ISO 17025:2017 به آزمایشگاه کالیبراسیون اجازه نمی دهد تا توصیه هایی در مورد فواصل کالیبراسیون ارائه دهد، آیا باید انتظار داشته باشید که ارائه دهنده کالیبراسیون به شما بگوید چه زمانی موعد کالیبراسیون شما انجام می شود؟

اگر پاسخ شما مثبت است، پس آن تعهد از کجا شروع و به کجا ختم می شود؟

اگر ارائه‌دهنده کالیبراسیون شما ایمیلی ارسال کرده و به شما توصیه می‌ کند که چه پارامتر هایی باید کالیبراسیون شود، آیا این مسئولیت آن ها است که به شما یادآوری کنند؟ 

آیا واقعاً این مسئولیت آزمایشگاه کالیبراسیون است؟

ISO 9001:2015 بخش 9.1 نظارت، اندازه‌ گیری، تجزیه و تحلیل و ارزیابی ج) زمانی که نظارت و اندازه‌ گیری باید انجام شود، مسئولیت تعیین فواصل کالیبراسیون را برعهده کاربر نهایی خدمات کالیبراسیون قرار می‌ دهد.

نویسنده پست: ghaemi mohammad

این سایت جهت ارائه اطلاعات بروز و تخصصی در حوزه سیستم های مدیریت کیفیت و اشتراک گزاردن تجربیات اینجانب در حوزه ارزیابی انطباق و ترویج و ارتقای این علم تشکیل شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *