لودر سایت

یک سیستم کالیبراسیون مجموعه ای از عملیات است که تحت شرایط مشخص، رابطه بین یک دستگاه اندازه گیری و یک استاندارد قابل ردیابی با مقدار مرجع شناخته شده و عدم قطعیت را ایجاد می کند. کالیبراسیون همچنین ممکن است شامل مراحلی برای تشخیص، همبستگی، گزارش یا حذف هرگونه اختلاف در دقت دستگاه اندازه‌گیری شده باشد.

سیستم کالیبراسیون، قابلیت ردیابی اندازه گیری را به سیستم های اندازه گیری با استفاده از روش ها و استانداردهای کالیبراسیون مشخص می کند.

قابلیت ردیابی زنجیره ای از رویدادهای کالیبراسیون است که از استانداردهای کالیبراسیون قابلیت اندازه گیری مناسب یا عدم قطعیت اندازه گیری منشا می گیرد.
هر رویداد کالیبراسیون شامل تمام عناصر لازم از جمله استانداردها، تجهیزات اندازه‌گیری و آزمون در حال تأیید، روش‌ها و روش‌های کالیبراسیون، سوابق و پرسنل واجد شرایط است.

یک سازمان ممکن است یک آزمایشگاه یا سازمان کالیبراسیون داخلی داشته باشد که عناصر رویدادهای کالیبراسیون را کنترل و نگهداری می کند. این آزمایشگاه‌های داخلی یک محدوده آزمایشگاهی را حفظ می‌کنند که کالیبراسیون‌های خاصی را که می‌توانند انجام دهند و همچنین تجهیزات و روش‌/روش‌های مورد استفاده برای انجام کالیبراسیون را فهرست می‌کند.

سیستم کالیبراسیون بخشی از سیستم مدیریت کیفیت یک سازمان است و بنابراین باید در الزامات ممیزی داخلی گنجانده شود.

برنامه‌های اطمینان اندازه‌گیری (MAPs) می‌توانند برای تأیید پذیرش فرآیندهای اندازه‌گیری مورد استفاده در سراسر سیستم کالیبراسیون استفاده شوند. به طور کلی MAP ها شامل تأیید نتایج یک سیستم اندازه گیری از طریق یک اندازه گیری مستقل ثانویه از همان ویژگی یا پارامتر است. اندازه‌گیری‌های مستقل حاکی از آن است که قابلیت ردیابی فرآیند اندازه‌گیری ثانویه از یک زنجیره مجزا از رویدادهای کالیبراسیون از مواردی که برای اندازه‌گیری اولیه استفاده می‌شوند، به دست می‌آید. MAPها همچنین ممکن است شامل استفاده از کنترل فرآیند آماری (SPC) برای ردیابی پایداری طولانی مدت یک فرآیند اندازه گیری باشند.

توجه: ANSI/NCSL Z540.3 و ISO 10012 هر کدام مدل هایی را برای بسیاری از عناصر یک سیستم کالیبراسیون ارائه می دهند.

هنگامی که رویداد کالیبراسیون توسط یک تامین کننده خدمات کالیبراسیون خارجی، تجاری یا مستقل انجام می شود، سیستم کالیبراسیون تامین کننده خدمات می تواند (یا ممکن است) از طریق اعتبارسنجی ISO/IEC 17025 تأیید شود.
هنگامی که یک آزمایشگاه واجد شرایط برای یک قطعه معین از تجهیزات در دسترس نباشد، خدمات کالیبراسیون ممکن است توسط سازنده تجهیزات انجام شود.

منبع قابلیت ردیابی: آنالیز سیستم های اندازه گیری

نویسنده پست: ghaemi mohammad

این سایت جهت ارائه اطلاعات بروز و تخصصی در حوزه سیستم های مدیریت کیفیت و اشتراک گزاردن تجربیات اینجانب در حوزه ارزیابی انطباق و ترویج و ارتقای این علم تشکیل شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *