لودر سایت

کمیت، ویژگی یک پدیده، جسم یا ماده، که در آن خاصیت دارای مقدار است که می تواند به عنوان یک عدد و یک مرجع بیان شود (VIM1.1)

کمیت یک مفهوم حیاتی در اندازه‌شناسی است که در تمام رشته‌های مرتبط با اندازه‌گیری کاربرد دارد و بنابراین اولین اصطلاح تعریف شده در VIM 3 است. این تعریف یک کمیت را به عنوان هر خاصیتی که دارای اندازه (مقدار) است مشخص می کند. مقدار معمولاً از طریق اندازه‌گیری ارزیابی می‌شود، اما می‌تواند با تعریف نیز ثابت شود، برای مثال سرعت نور.

انواع مختلفی از کمیت ها از جمله جرم، حجم، سرعت، جریان الکتریکی و فلو وجود دارد. در زندگی روزمره، ما به نمونه‌های خاصی از چنین مقادیری علاقه‌مندیم (که قبلاً به آن مقادیر خاص گفته می‌شد) ، به عنوان مثال. حجم بنزینی که در یک وسیله نقلیه ریخته می شود، سرعتی که ماشین من با آن در حرکت بود که پلیس مرا متوقف کرد، یا تعداد غلظت گلبول های قرمز در نمونه خونی که دیروز از آقای اسمیت گرفته شد.

مشخصات کمیتی (خاص) که قصد اندازه گیری آن را داریم (که اندازه گیری نیز نامیده می شود) اولین بخش از هر اندازه گیری است.

مقادیری از همین نوع

VIM مفهوم “نوع کمیت” (VIM 1.2) یا “نوع” را تعریف می کند. مقادیر از یک نوع واحد یکسان خواهند داشت، اما دو مقدار کمیتی که واحد یکسانی دارند لازم نیست از یک نوع باشند. واحد چگالی جرمی و غلظت جرم کیلوگرم بر مترمکعب است اما اینها مقادیری از یک نوع نیستند. واحد اندازه گیری فرکانس و فعالیت رادیونوکلئیدها s-1 است اما آنها کمیت های یکسان نیستند. در این مثال واحد در هر مورد به ترتیب نام خاصی دارد، یعنی هرتز (Hz) و بکرل (Bq).

مرجع: Terminology in Analytica Measurement Introduction to VIM 3

نویسنده پست: ghaemi mohammad

این سایت جهت ارائه اطلاعات بروز و تخصصی در حوزه سیستم های مدیریت کیفیت و اشتراک گزاردن تجربیات اینجانب در حوزه ارزیابی انطباق و ترویج و ارتقای این علم تشکیل شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *