لودر سایت

هنگامی که عدم قطعیت گسترده را محاسبه کردید، بهتر است بررسی مولفه های عدم قطعیت خود را از نظر مناسب بودن انجام دهید، اساسا شما می­خواهید مطمئن شوید که برآورد عدم قطعیت اندازه ­گیری شما به اندازه کافی فرآیند اندازه ­گیری شما را نشان می­دهد  و عدم قطعیت بیش ازحد یا دست­کم گرفته نمی­شود.

چگونگی بررسی مولفه های عدم قطعیت

برای ارزیابی تخمین­ های عدم قطعیت اندازه ­گیری گسترده خود، از یک یا چند روش زیر استفاده کنید. سپس، تعیین کنید که آیا عدم قطعیت گسترده شما منطقی و مناسب است یا خیر.

1-بزرگی سهم ­های عدم قطعیت را ارزیابی کنید

برای این ارزیابی، بزرگی هر منبع عدم قطعیت را محاسبه و تجزیه و تحلیل کنید که چقدر بر عدم قطعیت اندازه گیری کل شما تأثیر می­گذارد. مؤلفه ­های عدم قطعیت را با درصد­های بسیار بزرگ و کوچک که مشخص می­کنید، مجدداً بررسی کنید تا درستی مقدار آنها را تأیید کنید.

-عدم قطعیت گسترده در مقابل عدم قطعیت استاندارد مرجع

برای این ارزیابی، عدم قطعیت گسترده خود را بررسی کنید که از عدم قطعیت استاندارد مرجع شما بزرگتر باشد. اگر نه، مشکلی وجود دارد و باید مقدار وارد شده در بودجه عدم قطعیت خود و فرمول­ های مورد استفاده برای محاسبه عدم قطعیت را دوباره بررسی کنید.

3-عدم قطعیت گسترده در مقابل KCDB BIPM

برای این ارزیابی، پایگاه داده مقایسه BIPM را بررسی کنید و مطمئن شوید که عدم قطعیت گسترده شما بزرگتر از مقدار گزارش شده توسط موسسه ملی اندازه گیری شما (NMI) است. گاهی اوقات این مورد در دسترس نیست، اما حداقل باید بررسی کنید.

-عدم قطعیت گسترده در مقابل گواهی تجزیه وتحلیل SRM

برای این ارزیابی، گواهی تجزیه وتحلیل را برای مواد مرجع استانداردی که استاندارد مرجع شما قابل ردیابی است، بررسی کنید که عدم قطعیت شما بزرگتر از عدم قطعیت SRMاست.

5عدم قطعیت گسترده در مقابل آزمایشگاه­های دیگر (گزینهA)

در این ارزیابی، عدم قطعیت تخمینی خود را با آزمایشگاه ­های دیگر مقایسه کنید.

پایگاه داده نهاد اعتباربخشی خود را جستجو کنید و به 3 تا 5 آزمایشگا­ه تایید صلاحیت شده دیگر نگاه کنید تا مطمئن شوید که عدم قطعیت گسترده شما به طور منطقی قابل مقایسه است. اگر نه، ممکن است عدم قطعیت را بیش از حد یا دست کم گرفته باشید.

این گزینه برای آزمایشگاه ­های کالیبراسیون بهترین کارایی را دارد زیرا عدم قطعیت آنها در حوزه اعتباردهی آنها منتشر شده است. اگر یک آزمایشگاه آزمون هستید، این گزینه شاید مناسب نباشد.

اکثر آزمایشگاه­های آزمون عدم قطعیت آزمون خود را در دامنه اعتبار خود گزارش نمی­کنند که مقایسه­ توانایی ­­های شما با آزمایشگاه های دیگر را دشوار می­کند.

عدم قطعیت گسترده در مقابل آزمایشگاه ­های دیگر (گزینه B)

برای این ارزیابی، در یک طرح  آزمون مهارت شرکت کنید و عدم قطعیت خود را با آزمایشگاه­ ها­ی دیگر مقایسه کنید.  سپس، تعیین کنید که آیا نتایج شما معقول و مناسب است یا خیر. اطمینان حاصل کنید که عدم قطعیت گسترده شما به طور قابل توجهی بزرگتر یا کوچکتر از سایر آزمایشگاه ­های شرکت کننده نیست.

هنگام ارزیابی نتایج آزمون مهارت خود، واقعا می­خواهید به نمره zخود بیشتر از خطای عادی(En)  نگاه کنید. مقدار هر دو می­تواند مفید باشند، اما امتیاز z عملکرد آزمایشگاه­ شما را با سایر آزمایشگاه­های شرکت کننده مقایسه می­کند.

اگر نمره Enشما بزرگ یا نزدیک به مقدار یک است، ممکن است مقدار عدم قطعیت کمتر از حد اعلام شده را گزارش کرده باشید یا  ممکن است در فرآیند اندازه ­گیری خود مشکل داشته باشید.

اگر امتیاز zشما بزرگ یا نزدیک به مقدار دو است، ممکن است مقدار عدم قطعیت کمتری را گزارش کرده باشید.  در نتیجه، باید بودجه ­های عدم قطعیت خود را ارزیابی کنید.

.7عدم قطعیت گسترده در مقابل داده ­های نوع A

برای این ارزیابی، یک مطالعه تکرارپذیری و تجدید پذیری در آزمایشگاه خود انجام دهید و بررسی کنید که نتایج تکرار و تجدید پذیری شما بزرگتر از تخمین عدم قطعیت شما نباشد.

اگر چنین است، ممکن است عدم قطعیت گسترده خود را دست کم گرفته باشید.

امیدوارم ارزیابی های ارائه شده در این بخش به شما کمک کند تا نتایج خود را صحه ­گذاری کنید.

جمع بندی

برآورد عدم قطعیت اندازه ­گیری آسان نیست و نیاز به زمان و تلاش زیادی دارد.

با این حال، با فرآیندها، منابع اطلاعاتی و ابزارهای مناسب، تجزیه وتحلیل عدم قطعیت نباید دشوار باشد.

در این راهنما، من هفت مرحله را برای کمک به شما در محاسبه عدم قطعیت اندازه­ گیری بیان کردم. با این حال این یک راهنمای کامل نیست، من اطلاعات زیادی به شما داده ­ام تا به شما در انجام تخمین عدم قطعیت کمک کند. بنابراین، شروع به تخمین عدم قطعیت کنید و به من بگویید کدام موارد برای شامل کارآمد است و کدام موارد مشکل ساز است.

اگر سؤال یا پیشنهاد دیگری دارید که به بهبود این راهنما کمک می­کند، با من تماس بگیرید و نظرا­ت خود را به اشتراک بگذارید خوشحال میشوم بازخورد شما را دریافت کنم.

نویسنده پست: ghaemi mohammad

این سایت جهت ارائه اطلاعات بروز و تخصصی در حوزه سیستم های مدیریت کیفیت و اشتراک گزاردن تجربیات اینجانب در حوزه ارزیابی انطباق و ترویج و ارتقای این علم تشکیل شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *