لودر سایت

قواعد تصمیم گیری زمانی که مشتری می خواهد عدم قطعیت نادیده گرفته شود

در برخی از مواقع  احتمال این وجود  دارد که مشتری از آزمایشگاه بخواهد، بیانیه انطباق را  بدون در نظر گرفتن “عدم قطعیت” و قواعد تصمیم گیری ارائه دهد.

گزارش تایید صلاحیت شده، از نتیجه چنین تصمیمی نه توسط ISO / IEC 17025: 2017 و نه توسط  ILAC-G8: 09/2019مجاز نمی ­باشد، بلکه در هنگام تصمیم ­گیری انطباق، چگونگی به حساب آوردن عدم قطعیت (به طور مستقیم یا غیرمستقیم) مورد نیاز می ­باشد.

بنابراین آزمایشگاه نیاز به معین کردن درخواست مشتری برای انجام این فرآیند دارد.

خوشبختانه، در عمل اکثر مشتریان معمولاً دارای انتظاراتی (هر چند ناشناخته یا مدون نشده) در مورد  قابلیت اطمینان اندازه ­گیری مورد درخواست خود هستند، آیا واقعا مشتریان از عدم قطعیت 10، 100 یا 1000 برابر مشخصات مورد نظر خود راضی خواهند بود؟

مثال

فرض کنید آزمایشگاه، تصمیم به انجام آزمون پارگی یک نمونه از نخ دارد.  مشتری اعلام می­کند که نخ برای بارهای تا 10 N باید سالم بماند و از آزمایشگاه می­خواهد که  “عدم قطعیت” را نادیده بگیرد،  زیرا در استاندارد آزمون مربوطه، هیچ الزامی در مورد عدم قطعیت ذکر نشده است.

در حین بازنگری قرارداد، آزمایشگاه پاسخ می­دهد، جهت گزارش تصمیم­ گیری بر طبق تایید صلاحیتشان، عدم قطعیت را نمی ­توان نادیده گرفت، این آزمایشگاه همچنین توضیح می­دهد، برای آزمونی که تایید صلاحیت شده ­اند­، آنها قبلاً ثابت کرده اند که بار اعمال شده را می­توان با عدم قطعیت بهتر  از N 0.1 (2 = k،  با سطح اطمینان  تقریباً 95٪) اندازه­ گیری کرد. همچنین، برای کاهش ریسک پذیرش غلط، آزمایشگاه پیشنهاد می­­ کند تا یک بار اندازه ­گیری شده 10.1 N اعمال شود.

مشتری تأیید می­کند که، در انتخاب یک فراهم ­کننده تایید صلاحیت شده، در واقع قبلاً تصور کرده بود که عدم قطعیت برای آزمون مناسب است و بنابراین از انجام اندازه ­گیری تحت این شرایط راضی بوده است، مشتری همچنین تأیید می­کند که تصمیم باینری، قبول/رد را می ­خواهد.

بنابراین ، در این حالت، نتیجه ممکن است…………

توافق و مشخصات گزارش شده: نخ منطبق،  تحت بار 10.1 N سالم باقی بماند.

توافق و قاعده تصمیم ­گیری گزارش شده: “قبول” اگر نخ تحت بار اعمال شده 10.1 N سالم باقی بماند، و عدم قطعیت گسترده بار اندازه ­گیری شده بزرگتر از 0.1 N نباشد (k = 2، برای سطح اطمینان تقریبا 95٪).

تصمیمات گزارش شده:

نخ با  اعمال بار L = 10.1 N  سالم باقی بماند: قبول

نخ با  اعمال بار L = 10.1 N  آسیب ببیند: رد

𝑝𝑐 = 1 − NORM.DIST (10،10.1،0.1 / 2 ، TRUE) = 0.97725

برای مثال احتمال پذیرش غلط (PFA)  

𝑃𝐹𝐴 = 1 – 𝑝𝑐 = 2.3%

نویسنده پست: ghaemi mohammad

این سایت جهت ارائه اطلاعات بروز و تخصصی در حوزه سیستم های مدیریت کیفیت و اشتراک گزاردن تجربیات اینجانب در حوزه ارزیابی انطباق و ترویج و ارتقای این علم تشکیل شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *