لودر سایت

عدم قطعیت در ارزیابی انطباق

هر چه مقدار u بزرگ­تر و مقدار اندازه ­گیری شده به حد نزدیک­تر باشد، نسبت نمونه­ هاي قضاوت شده نادرست بالاتر خواهد رفت. به عنوان مثال، در مورد ارزیابی انطباق با یک حد بالایی، وقتی هیچ باند محافظی در نظر نگرفته شده باشد; اگر مقدار اندازه گیری شده بیش از 3u پایین ­تر از حد باشد، آن­گاه ریسک تصمیم­ گیری اشتباه بسیار ناچیز است (در حدود 0.1%). با نزدیک شدن مقدار اندازه ­گیری شده به حد (L) ریسک افزایش پیدا می­کند:

وقتی مقدار اندازه­ گیری شده با حد (L) برابر با 2u فاصله دارد ریسک 2.3% و زمانی که مطابق با حد (L) است ریسک 50% خواهد بود.

به طور کلی هر چه میزان u کوچک­تر باشد هزینه آنالیز بیشتر خواهد شد. بنابراین در حالت ایده آل مقدار u باید به گونه ­ای انتخاب شود که هزینه­ های آنالیز و هزینه­ های تصمیم­ گیری اشتباه را به حداقل ممکن برساند.

در بعضی از زمینه­ های تحلیلی، عدم قطعیت اندازه­ گیری هدف (یعنی حداکثر) همراه با حداکثر و یا حد/حدود مجاز اندازه ­ده تعریف شده است.

راهنمای Eurachem/CITAC در خصوص تنظیم و استفاده از عدم قطعیت اندازه­ گیری هدف جهت استفاده از قواعد تصمیم گیری ، چگونگی تعریف عدم قطعیت اندازه­ گیری هدف، زمانی که از سمت مشتری تنظیم یا تعریف نشده را پیشنهاد می­دهد. عدم قطعیت هدف می­تواند از عرض بازه مجاز اندازه ­ده ، یا از یک حد پذیرش تعریف شده برای غلظت اندازه ­ده بر اساس ریسک تصمیم­ گیری اشتباه قابل قبول مصرف کننده یا تولید کننده تعریف شود .

عدم قطعیت در ارزیابی انطباق

نویسنده پست: ghaemi mohammad

این سایت جهت ارائه اطلاعات بروز و تخصصی در حوزه سیستم های مدیریت کیفیت و اشتراک گزاردن تجربیات اینجانب در حوزه ارزیابی انطباق و ترویج و ارتقای این علم تشکیل شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *