لودر سایت

نحوه محاسبه خطای نرمال

محاسبه خطای نرمال برای آزمایشگاه های شرکت کننده در آزمون  مهارت یا مقایسه بین آزمایشگاهی رایج است. اگر قبلاً در آزمون مهارت شرکت کرده اید، ممکن است در خلاصه گزارش نهایی خود با نام اختصار «En» مواجهه شده باشید.

هنگامی که در آزمون های مهارت شرکت می کنید، برگزار کننده آزمون، خطای نرمال را برای شما محاسبه می کند. با این حال، در مقایسه‌ های بین آزمایشگاهی از آنجایی که آزمون مهارتی در دسترس نیست، ممکن است بخواهید بدانید که چگونه خطای نرمال شده را برای تجزیه و تحلیل نتایج آزمون محاسبه کنید.

در این پست قصد دارم توضیح دهم که خطای نرمال شده چیست و چگونه می توان آن را محاسبه کرد. پس از خواندن این پست، باید بتوانید خطای نرمال شده را با استفاده از ماشین حساب و (یا) با استفاده از MS Excel محاسبه کنید.

خطای نرمال شده چیست؟

خطای نرمال شده یک ارزیابی آماری است که برای مقایسه نتایج آزمون مهارت که در آن عدم قطعیت در نتیجه اندازه گیری گنجانده شده است، استفاده می شود. به طور معمول، این اولین ارزیابی است که برای تعیین انطباق یا عدم انطباق (یعنی قبولی/رد) در آزمون مهارت استفاده می شود.

از خطای نرمال شده نیز برای شناسایی نقاط پرت در نتایج آزمون مهارت استفاده می شود. گاهی اوقات، برای جلوگیری از تأثیر تغییرات  بیش از حد، مقادیر پرت از محاسبات میانگین حذف می شوند.

چرا خطای نرمال شده مهم است

آزمون مهارت از الزامات ISO17025 است. اگر آزمایشگاه شما نیاز به انجام آزمون مهارت دارد اما نمی تواند ارائه دهنده PT را پیدا کند، ممکن است نیاز به انجام یک مقایسه بین آزمایشگاهی داشته باشید. استفاده از معادله خطای نرمال شده به شما این امکان را می دهد که نتایج را به گونه ای ارزیابی کنید که برای نهاد اعتباردهی شما قابل قبول باشد.

نحوه محاسبه خطای نرمال شده

برای محاسبه خطای نرمال شده (یعنی En)، از فرمول زیر به عنوان مرجع استفاده کنید. اگر به کمک نیاز دارید، به خواندن ادامه دهید. من قصد دارم شما را از طریق فرآیند محاسبه راهنمایی کنم.

 

  1. ابتدا تفاوت نتایج اندازه گیری را با کم کردن نتیجه آزمایشگاه مرجع از نتیجه آزمایشگاه شرکت کننده محاسبه کنید.
  2. سپس، مجموع ریشه مجذورات را برای تخمین گزارش شده هر دو آزمایشگاه از عدم قطعیت اندازه گیری محاسبه کنید.
  3. در نهایت از مقدار محاسبه شده در مرحله اول (یعنی تفاوت نتایج اندازه گیری) استفاده کنید و آن را بر مقدار محاسبه شده در مرحله دوم (یعنی RSS از عدم قطعیت ها) تقسیم کنید.

اگر نتایج شما رضایت بخش باشد، مقدار En باید بین -1 و +1 باشد. اگر نه، ممکن است در فرآیند اندازه گیری خود مشکل داشته باشید.

مثال محاسبه خطای نرمال شده

به مثال نیاز دارید؟ من می خواهم خطای نرمال شده را با استفاده از داده های یکی از آزمون های مهارت خود محاسبه کنم. در آزمون مهارت، استاندارد مرجع Fluke 732A DC خود را با Fluke 732B که توسط NAPT برای من ارسال شده بود مقایسه کردم.

 

با نگاهی به داده‌ های آزمون، می‌ توانید ببینید که Fluke 732A من دارای مقدار 9.9999361V با عدم قطعیت 0.000028 V (یعنی 2.8ppm) و Fluke 732B دارای مقدار مرجع 9.99993365 با عدم قطعیت 44 ppm است.  پس از محاسبه خطای نرمال شده یا En، نتیجه مقدار 0.09 می باشد که بین -1 و +1 است. بنابراین، نتایج من رضایت بخش بود.

محاسبه خطای نرمال شده با استفاده از اکسل

به جای محاسبه دستی خطای نرمال شده، سعی کنید از MS Excel استفاده کنید. نوشتن یک ماشین حساب صفحه گسترده که در آن می توانید چندین محاسبات را به سرعت انجام دهید، سریع و آسان است. برای آسان کردن موضوع، از تصویر و معادله زیر به عنوان راهنما استفاده کنید.

پس از تکمیل خط اول داده ها با معادله، کافی است سلول F3 را در پایین ستون F برای هر تعداد محاسبات کپی و جایگذاری کنید. استفاده از MS Excel سریع ترین راه برای محاسبه خطای نرمال شده برای مقایسه های بین آزمایشگاهی شما است.

 

ارزیابی خطای نرمال شده

ارزیابی نتایج معادله خطای نرمال شده بسیار آسان است. مقادیر محاسبه شده بین -1 و +1 منطبق یا قبول در نظر گرفته می شوند. نتایج خارج از این محدوده  نامنطبق در نظر گرفته می شوند.

 

نتیجه

محاسبه خطای نرمال معمول نیست مگر اینکه شما یک ارائه دهنده آزمون مهارت باشید. با این حال، اگر ارائه‌ دهنده آزمون مهارت ندارید و (یا) در مقایسه‌ های بین آزمایشگاهی شرکت می‌ کنید، ممکن است لازم باشد بدانید که چگونه خطای نرمال شده را محاسبه کنید. حتی اگر یک ارائه دهنده آزمون مهارت دارید، گاهی اوقات بهتر است محاسبات آنها را دوباره بررسی کنید. من در طول سال ها اشتباهاتی پیدا کرده ام که نتایج آزمون من را از عدم قبولی به قبولی تغییر داده بود.

منبع:https://www.isobudgets.com

نویسنده پست: ghaemi mohammad

این سایت جهت ارائه اطلاعات بروز و تخصصی در حوزه سیستم های مدیریت کیفیت و اشتراک گزاردن تجربیات اینجانب در حوزه ارزیابی انطباق و ترویج و ارتقای این علم تشکیل شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *