لودر سایت
g17-fa

خطوط راهنمای آیلک برای عدم قطعیت اندازه گیری در آزمون

مقدمه

در سال 2000 آیلک راهنمای ILAC G17 “معرفی مفهوم عدم قطعیت اندازه گیری در آزمون در ارتباط با استفاده از استاندارد 17025ISO/IEC ” را منتشر کرد و وظیفه آن سند ارائه راهنمایی در مورد اجرای مفهوم عدم قطعیت در آزمون همانطور که توسط17025ISO/IEC منتشر شده برای اولین بار در سال 1999 الزام شده بود.

ISO/IEC17025  الزامات مفصلی در مورد ارزشیابی عدم قطعیت اندازه ­گیری و چگونگی بیان آن در گزارشات آزمون را مشخص می کند. در آن زمان نتیجه آزمون و عدم قطعیت به عنوان دو مقدار تا حدی مستقل در نظر گرفته می شد. با گذشت سال ­ها این مفهوم تغییر کرده است و در “واژگان بین المللی اندازه شناسی – مفاهیم اساسی و عمومی و اصطلاحات مرتبط” [4] ، VIM3 ، نتیجه اندازه گیری از مقدار کمی اندازه ­گیری شده و عدم قطعیت اندازه­ گیری تشکیل شده است.

ارزشیابی عدم قطعیت اندازه ­گیری موضوعی است که در چندین بخش آزمون به طور جدی مورد بحث قرار گرفته است و تعداد زیادی راهنما در بیست سال گذشته تدوین شده است. هنوز عدم قطعیت اندازه ­گیری در بسیاری از زمینه های آزمون و همچنین در موسسات دولتی در سراسر جهان به شدت مورد بحث است و ارزشیابی عدم قطعیت اندازه ­گیری هنوز در همه زمینه های آزمون به یک اندازه خوب رشد نکرده است. این واقعیت برای توسعه این سند ILAC ضروری بوده است. هدف این سند ارائه راهنمایی و مراجع مرتبط برای ارزشیابی عدم قطعیت اندازه­ گیری در آزمون و همچنین تشویق گزارش عادی عدم قطعیت اندازه­ گیری به منظور برآوردن انتظارات بندهای مربوطه از ISO/IEC17025:2017است.[5] این سند همچنین به آزمایشگاه­ ها در درک رویکرد متداول توسط نهادهای اعتباربخشی هنگام ارزیابی بر خلاف این الزامات کمک می­کند.

هدف

هدف از این سند ارائه راهنمایی و منابع مرتبط برای ارزشیابی عدم قطعیت اندازه­ گیری و گزارش آن در گزارشات آزمون است که برای همه زمینه های آزمون تحت پوشش ترتیبات ILAC در آزمون قابل اجرا است. این سند همچنین در برخی از بخش­ های آزمایشات پزشکی (ISO15189:2012 ]14[) و سایر انواع ارزیابی انطباق که در آن آزمون انجام می شود، مرتبط است. برخی از نکات راهنما نیز در این سند برای ارزیابی گزارش عدم قطعیت اندازه ­گیری برای AB آورده شده است.

دانلود خطوط راهنمای آیلک برای عدم قطعیت اندازه گیری در آزمون

عدم قطعیت اندازه گیری در آزمون

نویسنده پست: ghaemi mohammad

این سایت جهت ارائه اطلاعات بروز و تخصصی در حوزه سیستم های مدیریت کیفیت و اشتراک گزاردن تجربیات اینجانب در حوزه ارزیابی انطباق و ترویج و ارتقای این علم تشکیل شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *