لودر سایت

استاندارد 17025: الزامات، مزایا و کاربرد ها

استاندارد 17025 یک استاندارد حیاتی برای آزمایشگاه ها است که به آنها کمک می کند تا رویه ها و روش های خود را هماهنگ کنند. این هماهنگی باعث تسهیل هماهنگی بین آزمایشگاه ها و سایر شرکت ها می شود. علاوه بر این، نتایج نمونه گیری آزمایشگاهی، آزمون و ارزیابی انطباق بین کشورهای مختلف در سراسر جهان پذیرفته خواهد شد.

 

استاندارد 17025 و مزایای آن چیست؟

ما به این سوالات پاسخ خواهیم داد و بینش هایی در مورد کاربرد ISO 17025 ارائه خواهیم کرد.

ISO 17025:2017 جدیدترین و بازنگری شده‌ ترین استاندارد از سری ISO 17025 است. از نظر تاریخی، با ISO/IEC Guide 25 که در سال 1990 منتشر شد، آغاز شد که حاصل همکاری بین سازمان بین المللی استاندارد (ISO) و کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک (IEC) بود. در سال 1999، اولین ویرایش ISO 17025 بر اساس راهنمای ISO/IEC 25 منتشر شد. در سال 2005 اولین بازنگری ISO/IEC 17025 و پس از 12 سال تجدید نظر دوم  در سال 2017 منتشر شد که ISO/IEC 17025 را به سومین بازنگری تبدیل کرد، نسخه استانداردی که امروزه پذیرفته شده است.

ISO 17025 چیست؟

ISO 17025 “الزامات عمومی برای صلاحیت آزمایشگاه های آزمون و کالیبراسیون” را ارائه می دهد. این استاندارد را می توان در همه آزمایشگاه ها اعمال کرد و الزامات عملکرد آنها را برای افزایش اعتماد به توانایی آنها برای ارائه نتایج آزمون، کالیبراسیون و نمونه برداری قابل اعتماد و معتبر مشخص می کند. همه اینها به لطف یک سیستم با کیفیت خوب امکان پذیر است.

استاندارد ISO 17025:2017 شامل 5 الزام اصلی برای اعتبار بخشی آزمایشگاه ها می باشد. شکل زیر الزامات هر یک از معیارهای استاندارد را نشان می دهد.

الزامات سیستم مدیریت ISO 17025 مطابق با استاندارد ISO 9001 است. این یکی از دلایل اصلی بازنگری های قبلی استاندارد برای گنجاندن الزامات مدیریت در صلاحیت فنی آزمایشگاه بود. یک شرکت یا یک آزمایشگاه می تواند گواهینامه ISO 9001 را بدون داشتن اعتبار ISO 17025 دریافت کند. برای دریافت اعتبار، نهادهای اعتبار بخشی وجود دارند که آزمایشگاه ها و انطباق آنها را در برآورده کردن الزامات استانداردهای ISO 17025 ارزیابی می کنند. از جمله این نهادهای اعتبار بخشی می‌ توان به خدمات اعتبار بخشی بین‌ المللی  UKAS، ANAB ،ANSI و بسیاری موارد دیگر در هر کشور اشاره کرد.

مزایای اصلی چیست؟

اول از همه استاندارد ISO 17025 را می توان در تمام شرکت هایی که فعالیت های آزمایشگاهی دارند صرف نظر از اندازه آنها اعمال کرد. هنگامی که آزمایشگاه دارای گواهینامه ISO 17025 باشد، مزایای بسیاری وجود دارد. آنها می توانند از برند سازی و افزایش اعتماد  گرفته تا بهبود مداوم داخلی فرآیندها و کیفیت کار متفاوت باشند.

در اینجا چند نمونه از مزایا ذکر شده است:

شهرت بهتر و افزایش اعتماد مشتری.

استاندارد ISO 17025 در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شده است. این نشان می دهد که یک آزمایشگاه با موفقیت کار می کند و نتایج ارزشمند، کارآمد و موثر ارائه می دهد. و این نشان می دهد که آزمایشگاه شما با سطوح بالایی از رازداری و بی طرفی کار می کند که مشتریان زیادی را جذب می کند و اعتماد به آزمایشگاه را افزایش می دهد.

بهبود مستمر فعالیت ها و مدارک

بهبود مستمر فرآیندها و پروتکل‌ های موجود در سیستم و اتخاذ رویکرد مبتنی بر ریسک، آزمایشگاه‌ ها را بر آن می‌ دارد تا همیشه فعالیت‌ های خود را با هزینه کمتری بهبود بخشند. این امر باعث ایجاد و افزایش  بهره وری عملیاتی می شود. از این رو پروتکل های موجود همیشه به روز می شوند و با تمام شرایط و فناوری های جدیدی که ممکن است به فعالیت ها اضافه شوند، سازگار هستند. این کار به تعیین اهداف کیفی و محیط کاری مطمئن تر کمک می کند. همه این رویه ها، فعالیت ها، پروتکل ها و اهداف نیازمند مستندات مناسب هستند. این موضوع در الزامات ISO 17025 وجود دارد و مستندات به خوبی انجام شده، ثبات و نتایج بهتری را برای آزمایشگاه فراهم می کند و کارکنان مسئولیت بیشتری دارند.

کسب اعتبار و حفظ آن

تمام فرآیندها و رویه ها به طور مکرر بررسی و ممیزی می شوند. این موضوع برای اطمینان از به روز بودن آزمایشگاه با رویکردهای جدید و در حال تحول است. ممیزی آزمایشگاه و بررسی پروتکل ها اعتبار بیشتری را برای نتایج آزمون و کالیبراسیون به ارمغان می آورد. این امر همچنین شهرت و قابلیت اطمینان آزمایشگاه را بهبود می بخشد. ارزیابی (ممیزی) معمولاً توسط یک نهاد اعتبار بخشی انجام می شود تا اطمینان حاصل شود که همه چیز طبق الزامات ISO 17025 به درستی  و توسط پرسنل آموزش دیده انجام می شود.

افزایش رضایت کارکنان

این استاندارد بر ضرورت وجود کارکنانی که به خوبی آموزش دیده اند تاکید می کند. این فرصت را برای کارمندان فراهم می کند تا به طور مداوم مهارت های جدید را بهبود بخشند و توسعه دهند. بنابراین، کارکنان مسئولیت پذیرتر خواهند بود و عملکرد را با کیفیت خوبی در فعالیت های خود ارائه می دهند. ایجاد انگیزه در کارکنان و دادن فرصت ها و ابزارهای تکامل به آنها رضایت داده و کیفیت زندگی کاری را تا حد زیادی بهبود می بخشد.

چگونه یک ابزار دیجیتال می تواند به شما در دریافت اعتبار ISO 17025 کمک کند؟

ورود فناوری دیجیتال به شرکت‌ ها، نحوه اجرای فرآیندها و پروتکل‌ ها را تغییر داده است. این موضوع به یک سازمان اجازه می دهد تا از رقبا متمایز شود و در مورد دریافت اعتبار ISO 17025 به خوبی آماده شود.

مستند سازی کلیه فرآیندها، پروتکل ها و رویه ها در الزامات ISO 17025 بسیار مهم است. یک پلت فرم دیجیتال واحد با سیستم مدیریت اسناد الکترونیکی (EDM) خود می تواند تا حد زیادی کاغذ بازی و پراکندگی تمام اسناد لازم را کاهش دهد. همه چیز بر روی پلتفرم متمرکز است و می توان به راحتی از رایانه، تبلت یا گوشی هوشمند به آن دسترسی داشت. EDM می‌ تواند به شما کمک کند نسخه‌ های قدیمی رویه‌ ها و پروتکل‌ ها را پیگیری کنید، با آنها مشورت کنید و آنها را اصلاح کنید تا جدیدترین نسخه مطابق با الزامات ISO17025 را داشته باشید.

دسترسی را می توان به هر بخش، بسته به نیازها و فعالیت های آنها، تطبیق داد و محدود کرد.

چک لیست دیجیتال می تواند به شما کمک کند تا با موفقیت تمام الزامات لازم و اسناد اجباری استاندارد ISO 17025 را به کار ببرید. علاوه بر این، ماژول‌ های خود ارزیابی وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که همه قبل از ممیزی اعتبار بخشی به درستی اجرا می‌ شوند. شما می توانید ارزیابی خود را در قالب شبکه های قابل تنظیم برای پاسخ به تمام معیارهای اساسی استاندارد پیکر بندی کنید. با پیوست کردن عکس‌ ها، فیلم‌ ها یا اسناد مرتبط می‌ توانید به راحتی به این شبکه‌ ها مدرک اضافه کنید.

استاندارد ISO/IEC 17025:2017 در همه انواع سازمان ها صرف نظر از اندازه و نوع صنعت آنها قابل اجرا است. استاندارد 17025 یک استاندارد بین‌ المللی است که اجازه می‌ دهد آزمایشگاه‌ ها در صورت تایید، با اعتبار بین‌ المللی به رسمیت شناخته شوند. علاوه بر ISO/IEC 17025:2017، استاندارد ISO 15189:2012 وجود دارد که برای آزمایشگاه های پزشکی مهم است. بنابراین، آیا برای دریافت اعتبار آماده هستید؟

نویسنده پست: ghaemi mohammad

این سایت جهت ارائه اطلاعات بروز و تخصصی در حوزه سیستم های مدیریت کیفیت و اشتراک گزاردن تجربیات اینجانب در حوزه ارزیابی انطباق و ترویج و ارتقای این علم تشکیل شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *