لودر سایت

کیفیت داده‌های اندازه‌گیری با ویژگی‌های آماری اندازه‌گیری‌های متعدد به‌دست‌آمده از یک سیستم اندازه‌گیری که تحت شرایط پایدار کار می‌کند، تعریف می‌شود. به عنوان مثال، فرض کنید که یک سیستم اندازه گیری، که تحت شرایط پایدار عمل می کند، برای به دست آوردن چندین اندازه گیری از یک مشخصه خاص استفاده می شود. اگر اندازه‌گیری‌ها همه «نزدیک» به مقدار اصلی برای مشخصه باشند، کیفیت داده‌ها «بالا» گفته می‌شود. به‌طور مشابه، اگر برخی یا همه اندازه‌گیری‌ها «خیلی دور» از مقدار اصلی باشند. ، کیفیت داده ها “پایین” گفته می شود..

ویژگی‌های آماری که معمولاً برای توصیف کیفیت داده‌ها استفاده می‌شود، گرایش و واریانس سیستم اندازه‌گیری است. خاصیتی که بایاس نامیده می شود به مکان داده ها نسبت به یک مقدار مرجع (master) اشاره دارد و خاصیتی که واریانس نامیده می شود به گستردگی داده ها اشاره دارد.

یکی از رایج ترین دلایل داده های با کیفیت پایین، تنوع بیش از حد است. بسیاری از تغییرات در مجموعه ای از اندازه گیری ها ممکن است به دلیل تعامل بین سیستم اندازه گیری و محیط آن باشد. به عنوان مثال، یک سیستم اندازه گیری که برای اندازه گیری حجم مایع در یک مخزن استفاده می شود ممکن است به دمای محیط، محیطی که در آن استفاده می شود حساس باشد.
در این حالت، تغییر در داده ها ممکن است به دلیل تغییر در حجم یا تغییر در دمای محیط باشد. این امر تفسیر داده ها را دشوارتر می کند و بنابراین سیستم اندازه گیری را کمتر مطلوب می کند.

اگر این تعامل تنوع زیادی ایجاد کند، ممکن است کیفیت داده ها آنقدر پایین باشد که داده ها مفید نباشند. به عنوان مثال، یک سیستم اندازه گیری با مقدار زیادی از تغییرات ممکن است برای استفاده در تجزیه و تحلیل یک فرآیند تولید مناسب نباشد زیرا تغییرات سیستم اندازه گیری ممکن است تغییرات در فرآیند تولید را پنهان کند. بیشتر کار مدیریت یک سیستم اندازه گیری به نظارت و کنترل تغییرات انجام می شود. در میان چیزهای دیگر، این بدان معنی است که تاکید نیاز به یادگیری نحوه تعامل سیستم اندازه گیری با محیط خود قرار می گیرد تا فقط داده هایی با کیفیت قابل قبول تولید شود.

منبع کیفیت داده های اندازه گیری: آنالیز سیستم های اندازه گیری

نویسنده پست: ghaemi mohammad

این سایت جهت ارائه اطلاعات بروز و تخصصی در حوزه سیستم های مدیریت کیفیت و اشتراک گزاردن تجربیات اینجانب در حوزه ارزیابی انطباق و ترویج و ارتقای این علم تشکیل شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *