لودر سایت

مؤسسه ملی استاندارد و فناوری (NIST) مؤسسه اصلی اندازه گیری ملی (NMI) در ایالات متحده است که زیر نظر وزارت بازرگانی ایالات متحده خدمت می کند. NIST، سابقاً دفتر ملی استانداردها (NBS)، به عنوان بالاترین سطح مرجع برای اندازه‌شناسی در ایالات متحده عمل می‌کند. مسئولیت اصلی NIST ارائه خدمات اندازه‌گیری و حفظ استانداردهای اندازه‌گیری است که به صنعت ایالات متحده در انجام اندازه‌گیری‌های دارای قابلیت ردیابی کمک می‌کند که در نهایت به تجارت محصولات کمک می‌کند. و خدمات NIST این خدمات را مستقیماً به بسیاری از صنایع ارائه می دهد، در درجه اول برای صنایعی که به بالاترین سطح دقت برای محصولات خود نیاز دارند و اندازه گیری های پیشرفته را در فرآیندهای خود به کار می برند.

موسسه ملی اندازه گیری

بسیاری از کشورهای صنعتی در سراسر جهان NMI خود را دارند و مشابه NIST هستند، آنها همچنین استانداردهای اندازه گیری یا خدمات اندازه گیری سطح بالایی را برای کشورهای مربوطه ارائه می دهند. NIST با این NMI های دیگر همکاری می کند تا اطمینان حاصل کند اندازه گیری های انجام شده در یک کشور با اندازه گیری های انجام شده در کشور دیگر متفاوت نیست. این امر از طریق ترتیبات شناسایی متقابل (MRAs) و با انجام مقایسه های بین آزمایشگاهی بین NMI ها انجام می شود. نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که قابلیت های این NMI ها از کشوری به کشور دیگر متفاوت است و همه انواع اندازه گیری ها به طور منظم با هم مقایسه نمی شوند، بنابراین تفاوت هایی وجود دارد. به همین دلیل مهم است که بدانیم اندازه‌گیری‌ها برای چه کسانی و چقدر قابل ردیابی هستند.

قابلیت ردیابی

قابلیت ردیابی یک مفهوم مهم در تجارت کالا و خدمات است. اندازه‌گیری‌هایی که با استانداردهای یکسان یا مشابه قابل ردیابی هستند، نسبت به اندازه‌گیری‌هایی که قابل ردیابی نیستند، با هم توافق بیشتری دارند. این امر به کاهش نیاز به آزمایش مجدد، رد محصول خوب و پذیرش محصول بد کمک می کند. قابلیت ردیابی توسط واژگان بین‌المللی اصطلاحات اساسی و عمومی در اندازه‌شناسی (VIM) تعریف می‌شود: «ویژگی یک اندازه‌گیری یا مقدار یک استاندارد که به موجب آن می‌توان آن را به مراجع اعلام‌شده، معمولاً استانداردهای ملی یا بین‌المللی، از طریق یک منبع ناگسستنی مرتبط کرد. زنجیره‌ای از مقایسه‌ها که همگی دارای عدم قطعیت هستند.»
قابلیت ردیابی یک اندازه گیری معمولاً از طریق زنجیره ای از مقایسه ها به NMI ایجاد می شود. با این حال، در بسیاری از موارد در صنعت، ردیابی یک اندازه گیری ممکن است به یک مقدار مرجع توافق شده یا “استاندارد توافقی” بین مشتری و تامین کننده مرتبط باشد. ارتباط ردیابی این استانداردهای اجماع با NMI ممکن است همیشه به وضوح قابل درک نباشد، بنابراین در نهایت بسیار مهم است که اندازه‌گیری‌ها تا حدی قابل ردیابی باشند که نیازهای مشتری را برآورده کند. با پیشرفت در فن آوری های اندازه گیری و استفاده از پیشرفته ترین سیستم های اندازه گیری در صنعت، تعریف اینکه کجا و چگونه اندازه گیری قابل ردیابی است یک مفهوم همیشه در حال تکامل است.

NMI ها از نزدیک با آزمایشگاه های ملی مختلف، تامین کنندگان گیج، شرکت های تولیدی پیشرفته و غیره همکاری می کنند تا اطمینان حاصل کنند که استانداردهای مرجع آنها به درستی کالیبره شده و به طور مستقیم با استانداردهای حفظ شده توسط NMI قابل ردیابی است. سپس این سازمان‌های صنعتی دولتی و خصوصی از استانداردهای خود برای ارائه خدمات کالیبراسیون و اندازه‌گیری به آزمایشگاه‌های اندازه‌شناسی یا گیج مشتریان خود، کار کالیبراسیون یا سایر استانداردهای اولیه استفاده خواهند کرد. این پیوند یا زنجیره رویدادها در نهایت راه خود را به کف کارخانه پیدا می کند و سپس مبنایی را برای ردیابی اندازه گیری فراهم می کند. اندازه گیری هایی که می توانند از طریق این زنجیره ناگسستنی اندازه گیری به NIST متصل شوند، به NIST قابل ردیابی هستند. همه سازمان‌ها آزمایشگاه‌های اندازه‌شناسی یا گیج را در امکانات خود ندارند، بنابراین برای ارائه خدمات کالیبراسیون و اندازه‌گیری قابلیت ردیابی به آزمایشگاه‌های تجاری/مستقل خارجی وابسته هستند. این یک وسیله قابل قبول و مناسب برای دستیابی به قابلیت ردیابی به NIST است، مشروط بر اینکه بتوان از قابلیت آزمایشگاه تجاری/مستقل از طریق فرآیندهایی مانند اعتبارسنجی آزمایشگاه اطمینان حاصل کرد.

منبع قابلیت ردیابی: آنالیز سیستم های اندازه گیری

نویسنده پست: ghaemi mohammad

این سایت جهت ارائه اطلاعات بروز و تخصصی در حوزه سیستم های مدیریت کیفیت و اشتراک گزاردن تجربیات اینجانب در حوزه ارزیابی انطباق و ترویج و ارتقای این علم تشکیل شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *