لودر سایت

چه چیزی در سیستم اندازه گیری باید اندازه گیری شود؟ چه نوع مشخصه ای است؟ آیا این خاصیت مکانیکی است؟ دینامیک است یا ثابت؟ آیا این یک ویژگی الکتریکی است؟ آیا تنوع درون قسمتی قابل توجهی وجود دارد؟

برای چه هدفی از نتایج (خروجی) فرآیند اندازه گیری استفاده می شود؟ بهبود تولید، نظارت بر تولید، مطالعات آزمایشگاهی، ممیزی فرآیند، بازرسی حمل و نقل، بازرسی دریافت، پاسخ به D.O.E.؟

چه کسی از این فرآیند استفاده خواهد کرد؟ اپراتورها، مهندسان، تکنسین ها، بازرسان، ممیزان؟

آموزش مورد نیاز: اپراتور، پرسنل تعمیر و نگهداری، مهندسین. کلاس درس، کاربرد عملی، OJT، دوره کارآموزی

آیا منابع تنوع شناسایی شده است؟ یک مدل خطا (S.W.I.P.E. یا P.I.S.M.O.E.A.) با استفاده از تیم ها، طوفان فکری، دانش عمیق فرآیند، نمودار علت و معلول یا ماتریس بسازید.

آیا FMEA برای سیستم اندازه گیری توسعه داده شده است؟

سیستم‌های اندازه‌گیری انعطاف‌پذیر در مقابل سیستم‌های اندازه‌گیری اختصاصی: سیستم‌های اندازه‌گیری می‌توانند دائمی و اختصاصی باشند یا می‌توانند انعطاف‌پذیر باشند و توانایی اندازه‌گیری انواع مختلف قطعات را داشته باشند. به عنوان مثال، گیج‌های doghouse ، اندازه‌گیری ثابت، دستگاه اندازه‌گیری مختصات، و غیره. اندازه‌گیری انعطاف‌پذیر گران‌تر خواهد بود، اما می‌تواند در دراز مدت باعث صرفه‌جویی در هزینه شود.

تماس در مقابل غیر تماس: قابلیت اطمینان، نوع ویژگی، طرح نمونه، هزینه، نگهداری، کالیبراسیون، مهارت پرسنل مورد نیاز، سازگاری، محیط، سرعت، انواع پروب، انحراف قطعه، پردازش تصویر. ممکن است توسط الزامات طرح کنترل و فرکانس اندازه‌گیری تعیین شود (ممکن است در حین نمونه‌برداری مداوم، گاژینگ تماس کامل دچار سایش بیش از حد شود). پروب های تماس تمام سطح، نوع پروب، جت های بازخورد هوا، پردازش تصویر، CMM در مقابل مقایسه کننده نوری و غیره.

محیط: کثیفی، رطوبت، دما، لرزش، سر و صدا، تداخل الکترومغناطیسی (EMI)، حرکت هوای محیط، آلاینده‌های هوا و غیره. آزمایشگاه، طبقه مغازه، دفتر و غیره؟ محیط زیست با رواداری های کم و در سطح میکرون به یک مسئله کلیدی تبدیل می‌شود. همچنین در مواردی مانند CMM، سیستم های بصری ، اولتراسونیک و غیره.
که می تواند عاملی در اندازه گیری نوع بازخورد خودکار در فرآیند باشد. برش روغن، برش زباله و دماهای شدید نیز می تواند مشکل ساز شود. آیا اتاق تمیز لازم است؟

نقاط اندازه‌گیری و مکان: با استفاده از GD&T، مکان نقاط اتصال و گیره و جایی که اندازه‌گیری‌ها در آن قسمت انجام می‌شود را به وضوح تعریف کنید.

روش تثبیت: حالت آزاد در مقابل نگه داشتن قطعه گیره دار

جهت گیری قسمت: وضعیت بدن در مقابل سایرین.

آماده سازی قطعه: آیا قطعه باید قبل از اندازه گیری تمیز، غیر روغنی، دارای دمای تثبیت شده و غیره باشد؟

مکان مبدل: جهت زاویه ای، فاصله از مکان یاب یا شبکه های اولیه.

موضوع همبستگی شماره 1 – اندازه گیری تکراری: آیا برای پشتیبانی از الزامات، گیج های تکراری (یا بیشتر) در داخل یا بین کارخانه ها مورد نیاز است؟ ملاحظات ساختمان، ملاحظات خطای اندازه گیری، ملاحظات تعمیر و نگهداری.
کدام استاندارد محسوب می شود؟ هر کدام چگونه واجد شرایط خواهند شد؟

موضوع همبستگی شماره 2 – واگرایی روش‌ها: تغییرات اندازه‌گیری ناشی از طراحی‌های مختلف سیستم اندازه‌گیری که بر روی یک محصول/فرآیند مشابه در محدوده عمل و عملیات پذیرفته شده انجام می‌شود (به عنوان مثال، CMM در مقابل نتایج اندازه‌گیری دستی یا تنظیم باز).

کنترل خودکار در مقابل دستی: بر روی خط، آفلاین، وابستگی های اپراتور.

اندازه‌گیری مخرب در مقابل غیرمخرب (NDT): مثال‌ها: تست کششی، آزمایش اسپری نمک، ضخامت پوشش آبکاری/رنگ، سختی، اندازه‌گیری ابعاد، پردازش تصویر، تجزیه و تحلیل شیمیایی، تنش، دوام، ضربه، پیچش، گشتاور، استحکام جوش، خواص الکتریکی، و غیره.

محدوده اندازه گیری بالقوه: اندازه و محدوده مورد انتظار اندازه گیری های قابل تصور.

وضوح موثر: آیا اندازه گیری به تغییرات فیزیکی (توانایی تشخیص تغییرات فرآیند یا محصول) برای یک برنامه خاص برای برنامه قابل قبول است؟

حساسیت: آیا اندازه کوچکترین سیگنال ورودی که منجر به سیگنال خروجی قابل تشخیص برای این دستگاه اندازه گیری می شود برای برنامه قابل قبول است؟ حساسیت توسط طراحی و کیفیت گیج ذاتی (OEM)، نگهداری در حین خدمت و شرایط عملیاتی تعیین می شود.

منبع آنالیز سیستم های اندازه گیری

نویسنده پست: ghaemi mohammad

این سایت جهت ارائه اطلاعات بروز و تخصصی در حوزه سیستم های مدیریت کیفیت و اشتراک گزاردن تجربیات اینجانب در حوزه ارزیابی انطباق و ترویج و ارتقای این علم تشکیل شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *