لودر سایت

انتخاب/توسعه روشهای آزمون: بسیاری از روش های مناسب برای ارزیابی سیستم های اندازه گیری در دسترس هستند. انتخاب روش مورد استفاده به عوامل زیادی بستگی دارد که بیشتر آنها باید به صورت موردی برای هر سیستم اندازه گیری مورد ارزیابی قرار گیرند. در برخی موارد، ممکن است برای تعیین اینکه آیا یک روش برای یک سیستم اندازه گیری خاص مناسب است یا نه، آزمایش اولیه لازم باشد.

مسائل کلی که باید در هنگام انتخاب یا توسعه یک روش ارزیابی در نظر گرفته شوند عبارتند از:

آیا استانداردهایی مانند استانداردهای قابل ردیابی به NIST باید در آزمایش استفاده شوند و اگر چنین است، چه سطحی از استاندارد مناسب است؟ استانداردها اغلب برای ارزیابی دقت یک سیستم اندازه گیری ضروری هستند. اگر از استانداردها استفاده نشود، هنوز هم می توان تغییرپذیری سیستم اندازه گیری را ارزیابی کرد، اما ممکن است نتوان دقت آن را با اعتباری معقول ارزیابی کرد. فقدان چنین اعتباری ممکن است یک مسئله باشد، برای مثال، اگر تلاش برای حل اختلاف ظاهری بین سیستم اندازه‌گیری تولیدکننده و سیستم اندازه‌گیری مشتری باشد.
 برای آزمایش در حال انجام ، استفاده از اندازه گیری های کور ممکن است در نظر گرفته شود. اندازه‌گیری‌های کور اندازه‌گیری‌هایی هستند که در محیط اندازه‌گیری واقعی توسط اپراتوری به دست می‌آیند که نمی‌داند ارزیابی سیستم اندازه‌گیری در حال انجام است. در صورت انجام صحیح، آزمایش‌های مبتنی بر اندازه‌گیری‌های کور معمولاً به اثر معروف هاوثورن آلوده نمی‌شوند.
 هزینه آزمایش.
 زمان مورد نیاز برای آزمایش.
 هر اصطلاحی که هیچ تعریف پذیرفته شده ای برای آن وجود ندارد باید به صورت عملیاتی تعریف شود. نمونه هایی از این اصطلاحات عبارتند از درستی، دقت، تکرارپذیری، تجدید پذیری و غیره.

 آیا اندازه گیری های انجام شده توسط سیستم اندازه گیری با اندازه گیری های انجام شده توسط سیستم دیگر مقایسه می شود؟ اگر چنین است، باید از روش‌های آزمایشی استفاده کرد. اگر استانداردها مورد استفاده قرار نگیرند، ممکن است هنوز هم بتوان تعیین کرد که آیا این دو سیستم اندازه گیری به خوبی با هم کار می کنند یا خیر. با این حال، اگر سیستم ها به خوبی با هم کار نمی کنند، ممکن است بدون استفاده از استانداردها، تعیین اینکه کدام سیستم نیاز به بهبود دارد ممکن نباشد.
 آزمایشات هر چند وقت یکبار باید انجام شود؟ این تصمیم ممکن است بر اساس ویژگی‌های آماری سیستم اندازه‌گیری فردی و پیامد آن برای تأسیسات و مشتریان تأسیسات از یک فرآیند تولید باشد که در واقع به دلیل عملکرد صحیح سیستم اندازه‌گیری نظارت نمی‌شود.

علاوه بر این مسائل کلی، مسائل دیگری که مختص سیستم اندازه گیری خاصی است که مورد آزمایش قرار می گیرد نیز ممکن است مهم باشد

منبع انتخاب/توسعه روشهای آزمون : آنالیز سیستم های اندازه گیری

نویسنده پست: ghaemi mohammad

این سایت جهت ارائه اطلاعات بروز و تخصصی در حوزه سیستم های مدیریت کیفیت و اشتراک گزاردن تجربیات اینجانب در حوزه ارزیابی انطباق و ترویج و ارتقای این علم تشکیل شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *