لودر سایت

تأثیر تغییرات ، درک منابع تغییرات یک سیستم اندازه‌گیری برای همه کاربردهای اندازه‌گیری مهم است، اما در مواردی که تغییرات درون بخشی قابل توجهی وجود دارد، حیاتی‌تر می‌شود. تغییرات درون قسمتی می تواند باعث شود که ارزیابی سیستم اندازه گیری نتایج گمراه کننده ای ارائه دهد که به این دلیل است که تغییرات درون قسمتی محاسبه نشده بر تخمین تکرارپذیری، تجدید پذیری یا هر دو اثر می‌گذارد. یعنی تغییرات درون قسمتی می تواند به عنوان یک جزء مهم از تغییرات سیستم اندازه گیری ظاهر شود. درک تغییرات درون قسمتی موجود در محصول منجر به درک معنادارتری از مناسب بودن سیستم اندازه‌گیری برای کار مورد نظر می‌شود.

نمونه‌هایی از تغییرات درون قطعه‌ای که ممکن است با آن مواجه شویم عبارتند از: گرد کردن، متمرکز بودن، مخروطی بودن، و غیره که ممکن است بیش از یکی از این ویژگی‌ها همزمان در همان قسمت (خطای ترکیبی)وجود داشته باشد. قدرت هر مشخصه و وابستگی های متقابل آنها ممکن است داده ها و درک حاصل از سیستم اندازه گیری را ترکیب کند. شناسایی و تجزیه و تحلیل این منابع اضافی تغییرات در طول مطالعه سیستم اندازه گیری برای درک تغییرات واقعی سیستم اندازه گیری بسیار مهم است. ممکن است برای تجزیه و تحلیل این وضعیت به D.O.E.، ANOVA یا سایر تکنیک های آماری پیچیده تر نیاز باشد. هر روشی که انتخاب شود باید توسط نماینده کیفیت تامین کننده مشتری تایید شود.

همچنین، تصمیماتی که مهندسان طراحی محصول می‌گیرند می‌توانند ناخواسته بر نحوه اندازه‌گیری یک قطعه، نحوه طراحی یک فیکسچر تأثیر بگذارند و نتیجه می‌تواند بر نتیجه خطای اندازه‌گیری تأثیر بگذارد. یک مثال ممکن است یک قطعه پلاستیکی باشد که دارای یک ویژگی حیاتی در خط جداسازی است (یک خط جداکننده معمولاً دارای مواد پلاستیکی اضافی در محل اتصال دو نیمه قالب است و بنابراین یک سطح کنترل نشده است). این عوامل باید در طول طراحی FMEA در نظر گرفته شوند.

هنگامی که مولفه‌های تغییرات درون قسمتی درک شدند، ممکن است بتوان این عوامل را در سیستم اندازه‌گیری کنترل کرد (مثلاً با طراحی مجدد گیج یا استفاده از روش‌ها/تجهیزات مختلف ثابت) به طوری که داده‌های آینده مخدوش نشوند.

منبع  شناخت تأثیر تغییرات بیش از حد درون بخشی : آنالیز سیستم های اندازه گیری

نویسنده پست: ghaemi mohammad

این سایت جهت ارائه اطلاعات بروز و تخصصی در حوزه سیستم های مدیریت کیفیت و اشتراک گزاردن تجربیات اینجانب در حوزه ارزیابی انطباق و ترویج و ارتقای این علم تشکیل شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *